... ההנאה, איך נוצרת הנאה? במה תלויה הנאה? איך ליהנות בשלמות?
הנאה גשמית / הנאה רוחנית / ההנאה של החכם האמיתי ובו יתבאר ... אצלו חסרונו, ועל ידי זה נוצרת הנאה. והנה, בעיני העולם, יש
הנאה גשמית ויש הנאה רוחנית. כי בעיני העולם, יש אושר פנימי ... האדם נהנה ומפיק הנאה מדברים שהם חיצוניים לו, זאת נקראת
הנאה גשמית. ויש גם אושר פנימי. שהוא כאשר האדם חווה אושר, ... חיצונית כלשהי, אז לכאורה נראה, שהוא לא יכול להפיק שום
הנאה גשמית ולא יכול ליהנות משום
הנאה גשמית. כי ההנאה, היא רק כאשר יש חיסרון. כי האדם, לא ... אם זה דבר גשמי. ובעיני העולם, נדמה להם, שמי שרודף אחרי
הנאה גשמית, כנראה שהוא לא אדם רוחני. ומי שלא רודף אחרי
הנאה גשמית, אלא רק אחרי אושר פנימי, אז כנראה שהוא אדם ... והכל ע"פ ההיגיון הנ"ל. והאמת היא, שאין שום הבדל בין
הנאה גשמית להנאה רוחנית. כי כל הנאה, היא גשמית, וכל הנאה, ... מאיזה דבר גשמי, תמיד ולעולם, כל הנאה שהיא, גם כזו שנראית
כהנאה גשמית, כל הנאה שהיא, היא הנאה רוחנית. כגון לדוגמא ... בכל זמן ובכל מקום וכולי. ונמצא אם כן, כי אין בעולם שום
הנאה גשמית כלל, כי הכל זאת הנאה רוחנית בלבד. שהאדם נהנה ... משיג דבר גשמי כלשהו. וכאשר האדם רודף אחרי העולם כדי להשיג
הנאה גשמית, הוא בעצם מנסה להשיג הנאה רוחנית, שמלובשת אצלו ... הזאת באופן ישיר, ואז האדם מחפש להשיג את ההנאה הזאת, דרך
הנאה גשמית. שהיא, בצורה אסוציאטיבית, גורמת לתת המודע של ... להבנה ולחוויה של אחדות. אלא, שגם הנאה רוחנית, גם היא
הנאה גשמית. ולמה? כי כל ההנאות הרוחניות, הן הנאות של גוף. ... ומפיק ממנו הנאה. וכל הנאה שהאדם רודף אחריה, בין אם זו
הנאה גשמית ובין אם זו הנאה רוחנית, הוא תמיד רודף אחרי
הנאה גשמית של גוף מצומצם. כי הגוף, דהיינו, התודעה, רודפת ... והאחדות נכללות זו בזו, כישות אחת. ואז אין שום חיסרון בשום
הנאה גשמית כלל. וכאשר האדם רודף אחרי הנאה רוחנית, הוא ... כי רק בשורשו זה בשלמות אמיתית). ואז החכם האמיתי, נהנה
מהנאה גשמית, אבל בתוכו, הוא נהנה מההנאה שיש בשתיקה, שתוך ... יותר או פחות. אלא, כל הנאה היא חיסרון, בין אם היא נראית
כהנאה גשמית ובין אם היא נראית כהנאה רוחנית. כי הכל, זאת
הנאה גשמית בלבד. כי כל הנאה היא מצומצמת, דהיינו, גוף ... בכל דבר, באחדות אחת ממש. ולכן, גם חכם אמיתי, גם הוא נהנה
מהנאה גשמית. אלא, שאצלו
ההנאה הגשמית, היא מושלמת בשלמות שאין שלמות אחריה. כי אצל אדם רגיל, הוא נהנה
מהנאה גשמית, אך ההנאה אינה שלמה. כי הוא אינו יודע שבאמת ...