סדנה לאושר, סדנא למודעות עצמית, מהו אושר? איך להיות מאושר? סוד האושר, חקר הרצון העצמי, חקר האושר הפנימי, מה אני רוצה? מה יעשה אותי מאושר? מה יעשה אותך מאושר? חלק 4
למה אתה תמיד רוצה לשנות את המציאות?
אליעד מסביר שהאדם תמיד עסוק בשינוי המציאות משום שהוא חווה באופן מתמיד חיסרון או חוסר סיפוק. לדבריו, כל פעולה שהאדם עושה מבטאת רצון כלשהו - והרצון הוא תמיד לשנות משהו במציאות. לדוגמה, גם אם מישהו מזיז את הראש, הוא למעשה מבטא רצון לשנות את תנוחת הראש ממצב מסוים למצב אחר. אליעד מדגיש שהרצון לשנות את המציאות לא מתחיל ונגמר במקרים גדולים כמו רכישת בית או מכונית, אלא בא לידי ביטוי בכל פרט קטן - אפילו בזווית הישיבה, באופן ההליכה או בתנועת היד.
מה מסתתר מאחורי הרצון שלך?
הרצון של האדם, כפי שאליעד מתאר, נובע תמיד משיפוט פנימי של המציאות. כלומר, יש לאדם שתי תמונות בתודעה - תמונה של המצב הנוכחי ותמונה של מצב רצוי, והפער בין שתי התמונות הללו יוצר את תחושת החיסרון. אליעד נותן דוגמה של מישהי שמתלבטת איזה בגדים ללבוש ובן הזוג שלה כל פעם מציע משהו אחר - פעם הוא רוצה שתחליף נעליים, פעם הוא רוצה שתשנה את צבע השיער, ופעם הוא רוצה שתחליף חולצה. זה ממחיש עד כמה הרצון של האדם אינו יציב ועד כמה הוא כל הזמן עסוק בשינוי המציאות כדי להגיע לתחושת סיפוק, שממילא אף פעם לא מושגת באופן מלא.
מדוע האדם סובל מהמציאות?
הסיבה שהאדם סובל, לפי אליעד, היא לא בגלל שהמציאות עצמה כואבת או לא נוחה, אלא מפני שהוא מתנגד למציאות כפי שהיא. הוא נותן דוגמה של כאב גב - האדם חושב שהכאב הוא הבעיה, אבל באמת, הבעיה היא שהאדם לא רוצה את הכאב. אם הוא היה מצליח לשאול את עצמו "למה אני לא רוצה כאב?" בעוצמה אמיתית, גבוהה וחזקה, הוא היה יכול לפתור את הסבל מהשורש. אליעד מדגים זאת באמצעות דימוי של ברזל חם - אם מקרבים אליך ברזל חם ואתה שואל את עצמך "למה אני לא רוצה שיקרבו אליי את הברזל החם?", אתה בעצם יכול להחליף את תחושת הכאב בתחושת השאלה, ואז לפתור את הסבל.
איך השאלה "למה" יכולה לשחרר מסבל?
אליעד מסביר שכדי להשתחרר באמת מהסבל, יש צורך לא רק לשאול "למה כואב לי?" או "למה אני לא רוצה כאב?", אלא לשאול בצורה עמוקה יותר: "למה בכלל יש לי רצון? למה אני בכלל רוצה דברים?". ככל שהשאלה הזאת תהיה בעוצמה גבוהה יותר, התשובה שיקבל תהיה חזקה יותר ותוכל לשחרר אותו באמת מסבל. הוא מבהיר שהבעיה העיקרית היא שהאדם שואל שאלות אלו בעוצמה נמוכה מאוד ולכן לא משיג תשובות מספקות.
מדוע הפתרון הפרטי לא באמת עוזר?
אליעד מציין שהאדם נוטה להתמקד בפתרונות פרטיים לכל בעיה שעולה במציאות: הוא מנסה לתקן את כאב הגב, לפתור בעיות בזוגיות או להשיג כסף. אך לפי ההסבר שלו, כל פתרון כזה הוא זמני בלבד ולא יפתור את הבעיה האמיתית, שהיא הרצון לשנות את המציאות. הוא מביא את הציטוט מרבי נחמן שמסביר כי אי אפשר לתקן את כל הרצונות והחסרונות בפרטי פרטים, כי הם רבים מדי. לכן, לפי רבי נחמן - ולפי ההסבר של אליעד - הפתרון האמיתי הוא לתקן את "הרצון הכללי", כלומר, להבין מדוע האדם רוצה דברים מלכתחילה.
מהו תיקון הכללי וכיצד הוא פותר את כל הבעיות?
אליעד משתמש במונח "תיקון הכללי" בהשראת...
אליעד מסביר שהאדם תמיד עסוק בשינוי המציאות משום שהוא חווה באופן מתמיד חיסרון או חוסר סיפוק. לדבריו, כל פעולה שהאדם עושה מבטאת רצון כלשהו - והרצון הוא תמיד לשנות משהו במציאות. לדוגמה, גם אם מישהו מזיז את הראש, הוא למעשה מבטא רצון לשנות את תנוחת הראש ממצב מסוים למצב אחר. אליעד מדגיש שהרצון לשנות את המציאות לא מתחיל ונגמר במקרים גדולים כמו רכישת בית או מכונית, אלא בא לידי ביטוי בכל פרט קטן - אפילו בזווית הישיבה, באופן ההליכה או בתנועת היד.
מה מסתתר מאחורי הרצון שלך?
הרצון של האדם, כפי שאליעד מתאר, נובע תמיד משיפוט פנימי של המציאות. כלומר, יש לאדם שתי תמונות בתודעה - תמונה של המצב הנוכחי ותמונה של מצב רצוי, והפער בין שתי התמונות הללו יוצר את תחושת החיסרון. אליעד נותן דוגמה של מישהי שמתלבטת איזה בגדים ללבוש ובן הזוג שלה כל פעם מציע משהו אחר - פעם הוא רוצה שתחליף נעליים, פעם הוא רוצה שתשנה את צבע השיער, ופעם הוא רוצה שתחליף חולצה. זה ממחיש עד כמה הרצון של האדם אינו יציב ועד כמה הוא כל הזמן עסוק בשינוי המציאות כדי להגיע לתחושת סיפוק, שממילא אף פעם לא מושגת באופן מלא.
מדוע האדם סובל מהמציאות?
הסיבה שהאדם סובל, לפי אליעד, היא לא בגלל שהמציאות עצמה כואבת או לא נוחה, אלא מפני שהוא מתנגד למציאות כפי שהיא. הוא נותן דוגמה של כאב גב - האדם חושב שהכאב הוא הבעיה, אבל באמת, הבעיה היא שהאדם לא רוצה את הכאב. אם הוא היה מצליח לשאול את עצמו "למה אני לא רוצה כאב?" בעוצמה אמיתית, גבוהה וחזקה, הוא היה יכול לפתור את הסבל מהשורש. אליעד מדגים זאת באמצעות דימוי של ברזל חם - אם מקרבים אליך ברזל חם ואתה שואל את עצמך "למה אני לא רוצה שיקרבו אליי את הברזל החם?", אתה בעצם יכול להחליף את תחושת הכאב בתחושת השאלה, ואז לפתור את הסבל.
איך השאלה "למה" יכולה לשחרר מסבל?
אליעד מסביר שכדי להשתחרר באמת מהסבל, יש צורך לא רק לשאול "למה כואב לי?" או "למה אני לא רוצה כאב?", אלא לשאול בצורה עמוקה יותר: "למה בכלל יש לי רצון? למה אני בכלל רוצה דברים?". ככל שהשאלה הזאת תהיה בעוצמה גבוהה יותר, התשובה שיקבל תהיה חזקה יותר ותוכל לשחרר אותו באמת מסבל. הוא מבהיר שהבעיה העיקרית היא שהאדם שואל שאלות אלו בעוצמה נמוכה מאוד ולכן לא משיג תשובות מספקות.
מדוע הפתרון הפרטי לא באמת עוזר?
אליעד מציין שהאדם נוטה להתמקד בפתרונות פרטיים לכל בעיה שעולה במציאות: הוא מנסה לתקן את כאב הגב, לפתור בעיות בזוגיות או להשיג כסף. אך לפי ההסבר שלו, כל פתרון כזה הוא זמני בלבד ולא יפתור את הבעיה האמיתית, שהיא הרצון לשנות את המציאות. הוא מביא את הציטוט מרבי נחמן שמסביר כי אי אפשר לתקן את כל הרצונות והחסרונות בפרטי פרטים, כי הם רבים מדי. לכן, לפי רבי נחמן - ולפי ההסבר של אליעד - הפתרון האמיתי הוא לתקן את "הרצון הכללי", כלומר, להבין מדוע האדם רוצה דברים מלכתחילה.
מהו תיקון הכללי וכיצד הוא פותר את כל הבעיות?
אליעד משתמש במונח "תיקון הכללי" בהשראת...
- למה אני רוצה לשנות את המציאות?
- מהו תיקון הכללי?
- למה יש לי רצונות?
- איך להפסיק לסבול?
- למה אני לא רוצה כאב?
- איך לשנות את התפיסה שלי?