חיפוש האמת, מודעות עצמית, מהי האמת? איך למצוא את האמת? איך לחפש את האמת? איך לדעת מה האמת? אמת אוניברסאלית, אמת אובייקטיבית, אמת מוחלטת, חיפוש עצמי, אמת אמיתית
איך ניתן לחפש את האמת בצורה נכונה?
אליעד כהן דן בשאלה המרכזית: "מהי האמת וכיצד ניתן לחפש אותה?" הוא מתעמק בנושא חיפוש האמת, ומסביר בצורה מעמיקה על סוגי אמיתות כגון אמת מוחלטת ואמת יחסית, ובודק איך אפשר לדעת האם משהו הוא אמיתי או לא.
תחילה, הוא מתייחס לשאלה כיצד אדם יכול לבדוק אם רעיון מסוים שהוא מאמין בו הוא באמת נכון או לא. אליעד מציג שיטה לבדיקת רעיונות ואמונות, ומציע גישה מעשית מאוד: עליך לקחת את הרעיון שמטריד אותך ולנסות להפוך אותו, כלומר, לשאול מהו הרעיון ההפוך והאם גם הוא מתקבל על דעתך. אם אדם משתכנע שגם ההיפך של רעיונו נכון, סימן שהוא אינו מחזיק באמת מוחלטת, אלא אולי באמיתות יחסית בלבד.
האם קיימת בכלל אמת מוחלטת?
אליעד מעלה את הסוגיה אם קיימת בכלל אמת אחת מוחלטת, או שמא כל אמת היא רק אמת יחסית ותלויה באדם שחווה אותה. לפי ההסבר, האמת האובייקטיבית או המוחלטת היא אמת שקיימת באופן בלתי תלוי במי שחושב עליה, והיא תמיד נכונה בכל מצב. מצד שני, האמת היחסית משתנה בהתאם להקשר ולאדם שמסתכל עליה. אליעד מעלה את האפשרות שייתכן שהאמת שאנחנו מכירים היא רק אמת יחסית, משום שכל אדם חווה אותה מנקודת מבטו האישית.
הוא מציין דוגמה חשובה: אם אדם מסתכל על קיר ואומר "הקיר נמצא כאן", האם זו אמת מוחלטת או יחסית? באופן פשוט ניתן לחשוב שזו אמת מוחלטת כי האדם רואה את הקיר, אבל האם באמת אפשר לסמוך על החושים? כאן נכנס אליעד לדיון נוסף - האם החושים שלנו הם אמינים מספיק בשביל להוות קריטריון לאמת מוחלטת? שהרי חושים עשויים לטעות, כמו באשליות אופטיות או במקרים אחרים בהם אנחנו חושבים שראינו דבר אחד ובפועל היה דבר אחר.
איך אפשר לדעת אם אנחנו מחזיקים באמת?
אליעד מדגיש שבשביל לדעת האם אנחנו באמת מחזיקים באמת, יש לשאול שאלות ביקורתיות. הוא אומר שעל האדם לבדוק כל רעיון לעומק על ידי כך שינסה לערער אותו ולחשוב מה קורה אם הרעיון מוטעה. המטרה היא להעמיד כל רעיון למבחן השאלה "האם זה באמת נכון?" ולעמוד בניסיון להוכיח שהוא שקרי. אם הרעיון עומד בכל מבחן אפשרי ונשאר יציב, סימן שהאדם מתקרב לאמת מוחלטת. אולם, אם הרעיון מתערער בקלות כאשר בודקים את ההיפך שלו, הדבר מרמז שהרעיון איננו אמת מוחלטת.
הוא מביא כדוגמה אדם שחשוד בשקר או גניבה: אם אדם אומר שנגנב ממנו ארנק, ולאחר מכן משנה את הגרסה לסיפור אחר לגמרי - ברור שיש כאן ספק במהימנות דבריו. כך גם בחיפוש האמת, אם אפשר לשכנע אותך במשהו וגם בהיפוכו, סימן שאין לך באמת משהו שאתה יכול לסמוך עליו בוודאות.
האם אפשר בכלל להגיע לאמת?
אליעד מעלה נקודה מורכבת נוספת, והיא כיצד אפשר בכלל לדעת שמצאנו את האמת. הוא מדגיש שלפעמים אנשים מניחים שהם מצאו אמת מוחלטת, רק כי הם אינם מסוגלים לחשוב על ההפך שלה. אך מי אמר שאי - היכולת לחשוב על ההפך זו ראיה מספקת לכך שמצאת את האמת? הוא טוען שזו הנחה סובייקטיבית בלבד, ולא באמת יכולה להוכיח את האמת.
אליעד ממשיך ומציין שאולי האמת היא משהו שאנחנו בכלל לא יכולים למצוא, או שהיא נמצאת במקום אחר לגמרי ממה שאנחנו מניחים. ייתכן שהאמת נמצאת לא בסוף התהליך אלא באמצעו או אפילו בתחילתו. כאן הוא מזהיר אותנו מפני ההנחה שהאמת חייבת להיות 100% ודאית, ומציע שאולי דווקא חוסר ודאות מסוימת הוא חלק בלתי נפרד מחיפוש האמת עצמה.
מהו תהליך נכון של חיפוש האמת?
על פי אליעד כהן, חיפוש האמת הנכון הוא תהליך שמתחיל בבדיקה מדויקת של מה שאדם קורא לו "אמת". לפני שמנסים למצוא את האמת, אדם צריך להבין קודם כל למה הוא מתכוון כאשר הוא אומר "אמת"...
אליעד כהן דן בשאלה המרכזית: "מהי האמת וכיצד ניתן לחפש אותה?" הוא מתעמק בנושא חיפוש האמת, ומסביר בצורה מעמיקה על סוגי אמיתות כגון אמת מוחלטת ואמת יחסית, ובודק איך אפשר לדעת האם משהו הוא אמיתי או לא.
תחילה, הוא מתייחס לשאלה כיצד אדם יכול לבדוק אם רעיון מסוים שהוא מאמין בו הוא באמת נכון או לא. אליעד מציג שיטה לבדיקת רעיונות ואמונות, ומציע גישה מעשית מאוד: עליך לקחת את הרעיון שמטריד אותך ולנסות להפוך אותו, כלומר, לשאול מהו הרעיון ההפוך והאם גם הוא מתקבל על דעתך. אם אדם משתכנע שגם ההיפך של רעיונו נכון, סימן שהוא אינו מחזיק באמת מוחלטת, אלא אולי באמיתות יחסית בלבד.
האם קיימת בכלל אמת מוחלטת?
אליעד מעלה את הסוגיה אם קיימת בכלל אמת אחת מוחלטת, או שמא כל אמת היא רק אמת יחסית ותלויה באדם שחווה אותה. לפי ההסבר, האמת האובייקטיבית או המוחלטת היא אמת שקיימת באופן בלתי תלוי במי שחושב עליה, והיא תמיד נכונה בכל מצב. מצד שני, האמת היחסית משתנה בהתאם להקשר ולאדם שמסתכל עליה. אליעד מעלה את האפשרות שייתכן שהאמת שאנחנו מכירים היא רק אמת יחסית, משום שכל אדם חווה אותה מנקודת מבטו האישית.
הוא מציין דוגמה חשובה: אם אדם מסתכל על קיר ואומר "הקיר נמצא כאן", האם זו אמת מוחלטת או יחסית? באופן פשוט ניתן לחשוב שזו אמת מוחלטת כי האדם רואה את הקיר, אבל האם באמת אפשר לסמוך על החושים? כאן נכנס אליעד לדיון נוסף - האם החושים שלנו הם אמינים מספיק בשביל להוות קריטריון לאמת מוחלטת? שהרי חושים עשויים לטעות, כמו באשליות אופטיות או במקרים אחרים בהם אנחנו חושבים שראינו דבר אחד ובפועל היה דבר אחר.
איך אפשר לדעת אם אנחנו מחזיקים באמת?
אליעד מדגיש שבשביל לדעת האם אנחנו באמת מחזיקים באמת, יש לשאול שאלות ביקורתיות. הוא אומר שעל האדם לבדוק כל רעיון לעומק על ידי כך שינסה לערער אותו ולחשוב מה קורה אם הרעיון מוטעה. המטרה היא להעמיד כל רעיון למבחן השאלה "האם זה באמת נכון?" ולעמוד בניסיון להוכיח שהוא שקרי. אם הרעיון עומד בכל מבחן אפשרי ונשאר יציב, סימן שהאדם מתקרב לאמת מוחלטת. אולם, אם הרעיון מתערער בקלות כאשר בודקים את ההיפך שלו, הדבר מרמז שהרעיון איננו אמת מוחלטת.
הוא מביא כדוגמה אדם שחשוד בשקר או גניבה: אם אדם אומר שנגנב ממנו ארנק, ולאחר מכן משנה את הגרסה לסיפור אחר לגמרי - ברור שיש כאן ספק במהימנות דבריו. כך גם בחיפוש האמת, אם אפשר לשכנע אותך במשהו וגם בהיפוכו, סימן שאין לך באמת משהו שאתה יכול לסמוך עליו בוודאות.
האם אפשר בכלל להגיע לאמת?
אליעד מעלה נקודה מורכבת נוספת, והיא כיצד אפשר בכלל לדעת שמצאנו את האמת. הוא מדגיש שלפעמים אנשים מניחים שהם מצאו אמת מוחלטת, רק כי הם אינם מסוגלים לחשוב על ההפך שלה. אך מי אמר שאי - היכולת לחשוב על ההפך זו ראיה מספקת לכך שמצאת את האמת? הוא טוען שזו הנחה סובייקטיבית בלבד, ולא באמת יכולה להוכיח את האמת.
אליעד ממשיך ומציין שאולי האמת היא משהו שאנחנו בכלל לא יכולים למצוא, או שהיא נמצאת במקום אחר לגמרי ממה שאנחנו מניחים. ייתכן שהאמת נמצאת לא בסוף התהליך אלא באמצעו או אפילו בתחילתו. כאן הוא מזהיר אותנו מפני ההנחה שהאמת חייבת להיות 100% ודאית, ומציע שאולי דווקא חוסר ודאות מסוימת הוא חלק בלתי נפרד מחיפוש האמת עצמה.
מהו תהליך נכון של חיפוש האמת?
על פי אליעד כהן, חיפוש האמת הנכון הוא תהליך שמתחיל בבדיקה מדויקת של מה שאדם קורא לו "אמת". לפני שמנסים למצוא את האמת, אדם צריך להבין קודם כל למה הוא מתכוון כאשר הוא אומר "אמת"...
- איך לחפש את האמת?
- מהי האמת המוחלטת?
- הבדל בין אמת מוחלטת לאמת יחסית
- איך לבדוק אם משהו נכון?
- האם אפשר לדעת מה האמת?
- איך לזהות מה שקר?
- חיפוש עצמי ומודעות
איך ניתן למצוא את האמת ומהי בכלל האמת?
בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה הגדולה - איך למצוא את האמת? נושא זה נוגע לאמיתות השונות, כגון אמת אובייקטיבית, אמת מוחלטת ואמת יחסית. אליעד מציע תהליך של חיפוש עצמי שבו אדם נדרש לבדוק את האמיתות של רעיונותיו דרך התמודדות עם השאלה: "האם זה נכון?"
הדרך בה מציע אליעד לחפש את האמת מתחילה בכך שבודקים רעיון שמטריד אותנו ומנסים להפוך אותו. אם אנחנו מאמינים במשהו, השלב הראשון הוא להסתכל על ההפך של הרעיון ולבדוק אם גם ההפך שלו מתקבל על דעתנו. דרך זו מאפשרת להבין אם אנו באמת מחזיקים באמונותינו באופן יציב או שמא הן נופלות כאשר אנו בודקים אותן מול המהופך שלהן.
מנגד, יש את השאלה אם יש בכלל אמת מוחלטת - האם האמת היא דבר אחד ובלתי משתנה, או שאולי כל אדם מגדיר את האמת בצורה שונה? אליעד מציע שייתכן והאמת היא לא תמיד מוחלטת, אלא יותר מה שנראה לנו נכון ברגע נתון. אך איך נוכל לדעת אם מה שאנחנו חושבים הוא באמת אמת? כדי לבדוק את האמיתות של רעיון, אליעד מציע לפעמים להתעקש על חיפוש הפוך, ולשאול "האם יש היפך לרעיון שלי?" כדי לבחון את החזקה שלנו על רעיון זה.
בהרצאה ישנו דיון נוסף לגבי אמת יחסית. אליעד מציין שיתכן שכל אחד מאיתנו חי עם אמת משלו, שהיא אולי שונה מזו של אחרים, וזה חלק מהאמת האישית של כל אדם. המעניין כאן הוא שהשאלה אם יש אמת מוחלטת או לא לא תמיד נותנת לנו פתרון ברור. כל אחד עשוי להאמין באמיתות שונות, והדרך בה נוכל לגשת לאמת היא על ידי פתיחות לבדוק את מה שאנחנו חושבים שהוא נכון - ואז לשאול את עצמנו אם זה באמת נכון.
בהמשך, אליעד שואל את השאלה איך...
בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה הגדולה - איך למצוא את האמת? נושא זה נוגע לאמיתות השונות, כגון אמת אובייקטיבית, אמת מוחלטת ואמת יחסית. אליעד מציע תהליך של חיפוש עצמי שבו אדם נדרש לבדוק את האמיתות של רעיונותיו דרך התמודדות עם השאלה: "האם זה נכון?"
הדרך בה מציע אליעד לחפש את האמת מתחילה בכך שבודקים רעיון שמטריד אותנו ומנסים להפוך אותו. אם אנחנו מאמינים במשהו, השלב הראשון הוא להסתכל על ההפך של הרעיון ולבדוק אם גם ההפך שלו מתקבל על דעתנו. דרך זו מאפשרת להבין אם אנו באמת מחזיקים באמונותינו באופן יציב או שמא הן נופלות כאשר אנו בודקים אותן מול המהופך שלהן.
מנגד, יש את השאלה אם יש בכלל אמת מוחלטת - האם האמת היא דבר אחד ובלתי משתנה, או שאולי כל אדם מגדיר את האמת בצורה שונה? אליעד מציע שייתכן והאמת היא לא תמיד מוחלטת, אלא יותר מה שנראה לנו נכון ברגע נתון. אך איך נוכל לדעת אם מה שאנחנו חושבים הוא באמת אמת? כדי לבדוק את האמיתות של רעיון, אליעד מציע לפעמים להתעקש על חיפוש הפוך, ולשאול "האם יש היפך לרעיון שלי?" כדי לבחון את החזקה שלנו על רעיון זה.
בהרצאה ישנו דיון נוסף לגבי אמת יחסית. אליעד מציין שיתכן שכל אחד מאיתנו חי עם אמת משלו, שהיא אולי שונה מזו של אחרים, וזה חלק מהאמת האישית של כל אדם. המעניין כאן הוא שהשאלה אם יש אמת מוחלטת או לא לא תמיד נותנת לנו פתרון ברור. כל אחד עשוי להאמין באמיתות שונות, והדרך בה נוכל לגשת לאמת היא על ידי פתיחות לבדוק את מה שאנחנו חושבים שהוא נכון - ואז לשאול את עצמנו אם זה באמת נכון.
בהמשך, אליעד שואל את השאלה איך...
- איך לחפש את האמת?
- מהי האמת?
- האם יש אמת מוחלטת?
- מה ההבדל בין אמת מוחלטת לאמת יחסית?
- איך לזהות שקר?