מה אתה רוצה? למה אתה רוצה? להבין את עצמך, להיות מודע לעצמך, לימודי מודעות עצמית, ללמוד מודעות עצמית, קורס מודעות עצמית, חקר הרצון העצמי, מה אתה באמת רוצה? מה הרצון הפנימי?
מה גורם לך לשאול שאלות על הרצון שלך?
אליעד כהן מסביר ששאלות על הרצון, כמו "מה אני רוצה?" או "למה אני רוצה?", נובעות מחוסר נוחות פנימית, מכאב או מחוסר סיפוק מסוים. כאשר אדם מרגיש שמשהו בחייו אינו מסתדר לו או מפריע לו, הוא מתחיל לחקור את עצמו ואת הרצונות שלו. אליעד מדגיש שחשוב להבין קודם כל למה השאלה הזאת בכלל עולה. כאשר משהו מפריע לאדם, הוא מחפש פתרונות דרך חקירה פנימית עמוקה, ומתחיל לברר לעצמו למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה.
לדוגמה, אם מישהו רוצה להצליח בתחום מסוים, עליו קודם לשאול מדוע בכלל הוא רוצה להצליח דווקא בתחום הזה ולא בתחום אחר. אליעד מדגים זאת דרך מצב שבו אדם רוכש ביטוח מסוים, למרות שהוא אפילו לא בטוח מה הוא בדיוק רוצה להשיג מהביטוח. במצב כזה, האדם מבזבז משאבים ואנרגיה בלי להבין לעומק מה מניע אותו. לכן, לדעתו של אליעד, תמיד יש להתחיל בשאלה "מה אני באמת רוצה?" ומתוך כך להמשיך לשאלה "ולמה אני בכלל רוצה את זה?"
האם אתה באמת רוצה להבין או רק להרגיש חכם?
אליעד מתייחס לבעיה נפוצה: אנשים חושבים שהם רוצים להבין את עצמם או להבין איך דברים נוצרים, אך למעשה מה שהם רוצים באמת הוא להרגיש טוב עם עצמם, להרגיש חכמים או בעלי ערך. הוא מסביר שיש מקרים שבהם השאלה "איך דבר מסוים נוצר?" אינה מגיעה מתוך רצון אמיתי להבין, אלא מתוך רצון להפסיק אי - נוחות או לחוש משמעות. למשל, כאשר אדם שואל איך נוצר "ההבדל בין דברים" או איך נוצרה מציאות מסוימת, ייתכן שהוא לא באמת רוצה לדעת את התשובה האובייקטיבית, אלא שהוא רוצה להפיג אי - נוחות פנימית שהוא חש.
אליעד נותן דוגמה פשוטה כדי להמחיש זאת: אדם הנמצא בספינה שמתחילה לטבוע בגלל חור, מתעניין פחות בשאלה "איך החור הזה נוצר?", ויותר בשאלה המעשית "איך עוצרים את הטביעה?" כלומר, לפעמים שאלות פילוסופיות על מקור הדברים ועל סיבות עמוקות אינן נחוצות כדי לפתור את אי - הנוחות העכשווית, והאדם שואל אותן כדי להרגיש שליטה או רגיעה פנימית. לדעתו של אליעד, במקום להתעסק בשאלות פילוסופיות גבוהות, כדאי לבדוק את השורש של אי - הנוחות שמניעה את השאלות האלה.
האם אתה קורבן של גניבת זהות הרצון?
אליעד מתאר מצב נפוץ נוסף, שבו אדם מאמץ רצונות של אחרים או של החברה סביבו, בלי לשים לב שהוא מאבד את הזהות העצמית שלו. הוא מתאר זאת כ"תסמין של גניבת זהות הרצונות", מצב שבו האדם מתחיל להזדהות עם רצונות של אנשים אחרים וחושב בטעות שאלו הם הרצונות שלו עצמו. כתוצאה מכך, האדם מסתבך רגשית ונפשית, מאחר שהוא כבר לא יודע מה הוא באמת רוצה, ומרגיש שהוא תקוע במצב שבו הוא לא מבין את עצמו.
לדוגמה, כאשר אדם מקנא באחרים וחושב "אני רוצה את מה שיש להם", הוא עלול לחשוב בטעות שאלו רצונותיו האמיתיים, אבל למעשה הוא רק אימץ רצונות זרים. אליעד מזהיר שמצב זה גורם לאנשים לאבד קשר עם עצמם ועם מה שבאמת חשוב להם, ולכן חשוב מאוד לחזור ולהתמקד בשאלה "מה באמת אני רוצה?" באופן אותנטי ולא מתוך השפעה של אחרים.
איך עוצרים את תחושת האשליה והבלבול?
אליעד מציע שכדי להפסיק את תחושת האשליה, הבלבול וחוסר ההבנה הפנימית, צריך פשוט לעצור ולשאול: "מה מפריע לי באמת?" אין צורך להסתבך בשאלות פילוסופיות עמוקות על טבע המציאות או על הדרך שבה דברים נוצרים. לדעתו, רוב האנשים עושים זאת מתוך אשליה שאם רק יבינו משהו עמוק ופילוסופי, זה יפתור...
אליעד כהן מסביר ששאלות על הרצון, כמו "מה אני רוצה?" או "למה אני רוצה?", נובעות מחוסר נוחות פנימית, מכאב או מחוסר סיפוק מסוים. כאשר אדם מרגיש שמשהו בחייו אינו מסתדר לו או מפריע לו, הוא מתחיל לחקור את עצמו ואת הרצונות שלו. אליעד מדגיש שחשוב להבין קודם כל למה השאלה הזאת בכלל עולה. כאשר משהו מפריע לאדם, הוא מחפש פתרונות דרך חקירה פנימית עמוקה, ומתחיל לברר לעצמו למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה.
לדוגמה, אם מישהו רוצה להצליח בתחום מסוים, עליו קודם לשאול מדוע בכלל הוא רוצה להצליח דווקא בתחום הזה ולא בתחום אחר. אליעד מדגים זאת דרך מצב שבו אדם רוכש ביטוח מסוים, למרות שהוא אפילו לא בטוח מה הוא בדיוק רוצה להשיג מהביטוח. במצב כזה, האדם מבזבז משאבים ואנרגיה בלי להבין לעומק מה מניע אותו. לכן, לדעתו של אליעד, תמיד יש להתחיל בשאלה "מה אני באמת רוצה?" ומתוך כך להמשיך לשאלה "ולמה אני בכלל רוצה את זה?"
האם אתה באמת רוצה להבין או רק להרגיש חכם?
אליעד מתייחס לבעיה נפוצה: אנשים חושבים שהם רוצים להבין את עצמם או להבין איך דברים נוצרים, אך למעשה מה שהם רוצים באמת הוא להרגיש טוב עם עצמם, להרגיש חכמים או בעלי ערך. הוא מסביר שיש מקרים שבהם השאלה "איך דבר מסוים נוצר?" אינה מגיעה מתוך רצון אמיתי להבין, אלא מתוך רצון להפסיק אי - נוחות או לחוש משמעות. למשל, כאשר אדם שואל איך נוצר "ההבדל בין דברים" או איך נוצרה מציאות מסוימת, ייתכן שהוא לא באמת רוצה לדעת את התשובה האובייקטיבית, אלא שהוא רוצה להפיג אי - נוחות פנימית שהוא חש.
אליעד נותן דוגמה פשוטה כדי להמחיש זאת: אדם הנמצא בספינה שמתחילה לטבוע בגלל חור, מתעניין פחות בשאלה "איך החור הזה נוצר?", ויותר בשאלה המעשית "איך עוצרים את הטביעה?" כלומר, לפעמים שאלות פילוסופיות על מקור הדברים ועל סיבות עמוקות אינן נחוצות כדי לפתור את אי - הנוחות העכשווית, והאדם שואל אותן כדי להרגיש שליטה או רגיעה פנימית. לדעתו של אליעד, במקום להתעסק בשאלות פילוסופיות גבוהות, כדאי לבדוק את השורש של אי - הנוחות שמניעה את השאלות האלה.
האם אתה קורבן של גניבת זהות הרצון?
אליעד מתאר מצב נפוץ נוסף, שבו אדם מאמץ רצונות של אחרים או של החברה סביבו, בלי לשים לב שהוא מאבד את הזהות העצמית שלו. הוא מתאר זאת כ"תסמין של גניבת זהות הרצונות", מצב שבו האדם מתחיל להזדהות עם רצונות של אנשים אחרים וחושב בטעות שאלו הם הרצונות שלו עצמו. כתוצאה מכך, האדם מסתבך רגשית ונפשית, מאחר שהוא כבר לא יודע מה הוא באמת רוצה, ומרגיש שהוא תקוע במצב שבו הוא לא מבין את עצמו.
לדוגמה, כאשר אדם מקנא באחרים וחושב "אני רוצה את מה שיש להם", הוא עלול לחשוב בטעות שאלו רצונותיו האמיתיים, אבל למעשה הוא רק אימץ רצונות זרים. אליעד מזהיר שמצב זה גורם לאנשים לאבד קשר עם עצמם ועם מה שבאמת חשוב להם, ולכן חשוב מאוד לחזור ולהתמקד בשאלה "מה באמת אני רוצה?" באופן אותנטי ולא מתוך השפעה של אחרים.
איך עוצרים את תחושת האשליה והבלבול?
אליעד מציע שכדי להפסיק את תחושת האשליה, הבלבול וחוסר ההבנה הפנימית, צריך פשוט לעצור ולשאול: "מה מפריע לי באמת?" אין צורך להסתבך בשאלות פילוסופיות עמוקות על טבע המציאות או על הדרך שבה דברים נוצרים. לדעתו, רוב האנשים עושים זאת מתוך אשליה שאם רק יבינו משהו עמוק ופילוסופי, זה יפתור...
- מה אתה באמת רוצה?
- למה אני רוצה את מה שאני רוצה?
- איך להבין את הרצון הפנימי?
- מהי מודעות עצמית אמיתית?
- איך להפסיק להרגיש מבולבל?
- איך לצאת מאשליה פנימית?
- מה גורם לחוסר שביעות רצון בחיים?