... מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר?
מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרת מהו החיסרון בקיום העצמי ואיך הוא משפיע על האושר? ההרצאה עוסקת בהבנת ... כי הרבה אנשים לא מצליחים להבין את מהות הקיום, ומחפשים אושר רוחני באמצעות טכניקות או שיטות של
מורים רוחניים, מבלי להבין את הבעיה האמיתית: הקיום עצמו. אליעד מבדל בין שיטות
שמורים רוחניים מציעים, שבמסגרתן הם מתמקדים במחשבות ובתחושות, לבין התפיסה העמוקה יותר שהבעיה טמונה בקיום עצמו ולא במחשבות או ברגשות. הוא מציין שלעיתים השיטות
שמורים רוחניים מציעים מובילות אנשים למלכודות, מאחר שהם מסבירים להם להתבונן במחשבותיהם מבלי להבין את חיסרון הקיום עצמו. מהי התרמית
שמורים רוחניים מציעים? אליעד מתאר את השיטה הנפוצה של
המורים הרוחניים שמלמדים את תלמידיהם לא להאמין למחשבותיהם ולנתק את עצמם מהן. הוא טוען כי המורים האלה משדרים מסר שנראה כפתרון, בכך שהם מורים לאדם להתנתק מהסבל שמגיע ממחשבותיו, אך הם לא עוסקים ... מהתחושות שגורמות לו לסבל, אלא יוכל לקבל את קיומו כחלק מהמציאות. איך ניתן להתגבר על האשליה של
המורים הרוחניים? אליעד מסביר כי כל
מורה רוחני שמלמד להפסיק להאמין במחשבות ובתחושות מבלי להבין את מהות הקיום עצמו, לא מצליח להוביל את תלמידיו להבנה האמיתית. מורים שמפרידים את האדם מהמחשבות שלו, אך לא מסבירים לו שהקיום עצמו ... עצמי ואי - ההבנה שמובילה לחיפוש אחר אושר רוחני. אליעד מציין כי הרבה אנשים נפלים למלכודות של
מורים רוחניים שמסבירים להם כיצד להתבונן במחשבותיהם, מבלי להבין את המהות האמיתית של הקיום. הוא מציע, לאור דוגמת העיוור שצופה בשולחן, שהחיסרון לא נמצא במחשבות, אלא בקיום עצמו. מהי התרמית
שמורים רוחניים מציעים? ההסבר המרכזי של אליעד הוא שמה
שמורים רוחניים מנסים לשדר לאנשים הוא שאין באמת חיסרון בתוכם או בסובייקט עצמו. במקום לקחת אחריות על תחושת החיסרון, הם טוענים שהחיסרון נמצא במחשבות או חיצונית לאדם. אליעד מציין שאין להסיר ... לאושר, אליעד מציע לקחת אחריות מלאה על הקיום האישי שלך. זה לא תלוי במחשבות חיצוניות או בתפיסות
מורים רוחניים, אלא בהבנה העמוקה שתחושת האני היא למעשה החיסרון שבסיסה. אם תוכל להבין זאת, תוכל להפסיק להיאבק בתודעה ולסבל ולהבין שהקיום שלך הוא חיסרון שמייצג את היכולת שלך לדעת שאתה קיים. איך ניתן להתגבר על האשליה של
המורים הרוחניים? לפי אליעד, כל
מורה רוחני שמסביר לאדם להפסיק להאמין במחשבותיו מבלי להבין את מהות הקיום עצמו לא מצליח להעביר את האמת הפנימית. אם אתה לא מודע לכך שהקיום עצמו הוא החיסרון, כל שיטה תישאר רק בעיניי עיוור ... בשונה ממה שהשולחן מודע לחסרונות? האם יש הבדל בחוויה שלך לבין החוויה של השולחן? ניקח לדוגמה
מורה רוחני, האם
המורה הרוחני מודע לזה שהוא קיים? האם
המורה הרוחני יודע שאני קיים? אני מנסה לחתור לשאלה אחרת, האם אתה רואה פה שולחן? (כן) אתה רואה את
המורה הרוחני? (כן) אתה רואה פה את הפיל? (לא) השאלה, האם
המורה הרוחני בעיניך, רואה אותי כמו שהשולחן רואה אותי וכמו שהפיל רואה אותי? או שהפיל רואה אותי פחות מהשולחן, והשולחן רואה אותי פחות
מהמורה הרוחני? כי אני מדבר איתך על חוויה שבה אתה רואה אותי כמו שהפיל רואה אותי.
המורה הרוחני אמור לראות אותי כמו שהפיל רואה אותי.
המורה הרוחני רואה אותי יותר מהפיל.. אתה אומר שהפיל לא רואה אותך, כי הוא לא פה, אבל הפיל לא צריך להיות פה כדי לראות אותי. לפי מה שאתה אומר, שאם אתה יכול לדעת משהו בלי לדעת שאתה קיים, מבחינתך ... יודעת שאני קיים. שאלה: כי אין לה שכל. אליעד: האם למציאות שבראה אותי אין שכל ולי יש שכל? והאם
המורה הרוחני יודע שאני קיים, באותה חוויית מציאות כמו שהמציאות יודעת שאני קיים? האם
המורה הרוחני חווה את קיומו כמו שהפיל כאן חווה את קיומו? שאלה: אני חושב
שהמורה הרוחני לא חווה כלום. אליעד: מה זה לא חווה כלום, האם הוא מדבר איתי? אתה טוען
שהמורה הרוחני לא יודע שהוא קיים, אך יודע שאני קיים, האם זה מה שאתה טוען? שאלה:
המורה הרוחני לא יודע כלום. אליעד: אם
המורה הרוחני לא יודע כלום, אז גם אתה לא יודע כלום, ומדוע אני מדבר איתך? שאלה: כן, יש כאן משהו לא ברור לי. אליעד: אם מישהו עוקץ אותך עכשיו, האם בחוויה שלך, הוא עוקץ את המציאות ולא אותך? ... הוא גם יתרון יחסי. שאלה: האם החיסרון הוא אחרי האני? אליעד: לא, אם החיסרון הוא אחרי האני, אז
מורה רוחני יגיד לך, לך צעד אחד אחורה ואין לך יותר חיסרון. אך אני אומר אתה לא יכול לקחת צעד אחד אחורה, כי אתה הולך אחורה עם החיסרון עצמו. שאלה: תאורטית, יש משהו חסר צורה שמתבונן בצורות. ...