... תלויה הנאה? איך ליהנות בשלמות? הנאה
גשמית הנאה רוחנית ההנאה של החכם האמיתי ובו יתבאר עניין ההנאות של האדם בחיים. ואיך ליהנות בשלמות? והעניין הוא, כי הנאה קורית אצל ... הנאה. והנה, בעיני העולם, יש הנאה
גשמית ויש הנאה רוחנית. כי בעיני העולם, יש אושר פנימי ויש אושר חיצוני. ואושר חיצוני הוא, כאשר האדם מאושר ושמח, מכך שהמציאות ... שהם חיצוניים לו, זאת נקראת הנאה
גשמית. ויש גם אושר פנימי. שהוא כאשר האדם חווה אושר, שאינו תלוי בצורה החיצונית של המציאות. כגון לדוגמה, כאשר האדם מבין את הטוב שיש ... המציאות, ראוי לו שלא ייהנה מהנאות
גשמיות. כי אם האדם טוב לו באמת מבפנים, בלי להיות תלוי בצורה חיצונית כלשהי, אז לכאורה נראה, שהוא לא יכול להפיק שום הנאה
גשמית ולא יכול ליהנות משום הנאה
גשמית. כי ההנאה, היא רק כאשר יש חיסרון. כי האדם, לא נהנה מכך שהוא משיג איזה דבר שלא חסר לו. וההנאה היא, רק כאשר נשלם החיסרון. ואם ... בין אם זה דבר רוחני ובין אם זה דבר
גשמי. ובעיני העולם, נדמה להם, שמי שרודף אחרי הנאה
גשמית, כנראה שהוא לא אדם רוחני. ומי שלא רודף אחרי הנאה
גשמית, אלא רק אחרי אושר פנימי, אז כנראה שהוא אדם רוחני, או כזה שרוצה להיות רוחני וכולי. והכל עפ ההיגיון הנל. והאמת היא, שאין שום הבדל בין הנאה
גשמית להנאה רוחנית. כי כל הנאה, היא
גשמית, וכל הנאה, היא רוחנית, וכל הנאה, היא סבל, וכל סבל, הוא הנאה. והכוונה היא, שמצד האמת, כל ההנאות שיש בעולם, יש להן שורש, ... בו שלמות. וכאשר האדם נהנה מאיזה דבר
גשמי, תמיד ולעולם, כל הנאה שהיא, גם כזו שנראית כהנאה
גשמית, כל הנאה שהיא, היא הנאה רוחנית. כגון לדוגמה שהאדם נהנה מאכילה ושתייה וכיוב, שאז האדם לא נהנה מעצם האכילה עצמה, כי זאת פעולה ... את חוויית המילוי, באמצעות האכילה
הגשמית, שהיא מספקת לאדם חוויית שובע
גשמי וממשי עבור האדם. אאכ האדם לא מוכן להסתפק בחוויית השובע
הגשמי, והאדם לא מוכן להסתפק בתחליף שאינו אמיתי, שאז האדם לא מתמכר לאכילה, גם כאשר חסר לו איזה דבר אחר. וכל שכן, כאשר האדם חווה ... הרגשית, שהוא מקבל באמצעות האכילה
הגשמית. ולפעמים, האדם נהנה יותר מהאוכל, כאשר הוא מוגש לו בצורה יפה ונאה, כי אז, בנוסף לחוויית האוכל, מצטרפות לשם עוד חוויות נוספות ... ונמצא אם כן, כי אין בעולם שום הנאה
גשמית כלל, כי הכל זאת הנאה רוחנית בלבד. שהאדם נהנה תמיד, מכך שהתודעה שלו, חווה השלמת חיסרון. בין אם זה באמצעות חוויה
גשמית של שלמות חיסרון, כגון אכילה. שאז חוויית השובע, מזכירה לאדם באופן אסוציאטיבי, את חוויית השובע ושלמות הרצון של אלוהים. ובין ... האדם את ההנאה, כאשר הוא משיג דבר
גשמי כלשהו. וכאשר האדם רודף אחרי העולם כדי להשיג הנאה
גשמית, הוא בעצם מנסה להשיג הנאה רוחנית, שמלובשת אצלו באותו הדבר
הגשמי. כגון לדוגמה, אדם שרודף אחרי הכסף, שהוא רודף אחרי החוויה הרוחנית האלוהית, שהוא מקבל אותה, כאשר הוא משיג את הכסף. וכיוב לגבי ... מחפש להשיג את ההנאה הזאת, דרך הנאה
גשמית. שהיא, בצורה אסוציאטיבית, גורמת לתת המודע של האדם, להבין טוב יותר שהכל אחד. ועל ידי זה האדם מתחבר לחוויית האחדות של ... של אחדות וכולי. כך, שכל ההנאות
הגשמיות שיש בעולם, הן בעצם מרדף אחרי הנאה רוחנית, שמסתתרת בכל דבר. ויש גם את ההנאה הרוחנית. שהיא קרובה יותר אל השורש של ההנאה. כי ... אלא, שגם הנאה רוחנית, גם היא הנאה
גשמית . ולמה? כי כל ההנאות הרוחניות, הן הנאות של גוף. שהאדם אוחז בגוף ובצורה רעיונית כלשהי. כי הנאה רוחנית ואושר פנימי, הם כאשר ... שהאדם רודף אחריה, בין אם זו הנאה
גשמית ובין אם זו הנאה רוחנית, הוא תמיד רודף אחרי הנאה
גשמית של גוף מצומצם. כי הגוף, דהיינו, התודעה, רודפת אחרי גוף, דהיינו, אחרי צורה מוגדרת, שגורמת לאדם להרגיש טוב. ולכן, כל ההנאות שיש בעולם, הן הנאות
גשמיות, שאינן ההנאה בשורשה, שבה אין שום גוף כלל. כי בשורש, הכל אחד ממש (וגם זה עצמו גוף, אלא שהוא גוף שלם וכולי). וכל הנאה והנאה ... בחיי הרוחניות, והם חוזרים לעולם
הגשמי ונהנים ממנו בהנאה גדולה. משום, שבשלמות ההנאה, האפשרי (אפשרי המציאות) נכלל במחויב (מחויב המציאות). דהיינו, שכל מה שקיומו הוא ... אחת. ואז אין שום חיסרון בשום הנאה
גשמית כלל. וכאשר האדם רודף אחרי הנאה רוחנית, הוא מנסה ליהנות מהמציאות בשורשה. אבל הוא יוצר נפרדות וסבל. כי הוא בעצם מגדיר אצל ...