מורים רוחניים, המזוכיזם של אלוהים, אחדות האחדות והנפרדות, חצי הכוס המלאה, חצי הכוס הריקה, הטוב שברע, למה יש טוב
למה אנשים מתקשים להבין מורים רוחניים ואת תורת האחדות?
אליעד כהן מסביר מדוע אנשים רבים מתקשים להבין לעומק מורים רוחניים כמו רבי נחמן, אושו או קרישנמורטי, ומדוע ההבנה שלהם נותרת חלקית. כאשר אדם מגיע למורה רוחני, הוא לרוב כבר עמוס בתפיסות קודמות, ולכן, במקום להבין את הדברים כפשוטם, הוא מנסה להתאים אותם למה שכבר למד. לדוגמה, אדם שלמד שנים רבות מושגים כמו "אחדות" ו"נפרדות", מתקשה להקשיב להסבר חדש ונקי של אותם מושגים, מאחר והוא כבר בטוח שהוא יודע מה המשמעות שלהם. הדבר הזה יוצר מחסום הבנה רציני מאוד.
כיצד שאלות שגויות מובילות לתשובות לא נכונות?
לפי אליעד, כאשר אדם שואל שאלה, הוא עושה זאת לעיתים קרובות מתוך הנחות מוקדמות שאינן נכונות או שאינן בדוקות. אליעד נותן דוגמה לכך שאם אדם ישאל אותך "האם ביצעת את הפשע בכוונה או בטעות כשביקרת בצרפת?", זאת שאלה שמניחה שהיית בצרפת, אף שבפועל לא היית שם כלל. במילים אחרות, כל שאלה מבוססת על הנחות, ואם ההנחות הללו אינן נכונות, אזי השאלה עצמה הופכת ללא רלוונטית, והתשובה שיקבל השואל תהיה מוטעית או לא תעזור לו להבין את האמת.
אליעד מדגיש שכדי להגיע לאמת, צריך קודם כל לבדוק את נכונות השאלה עצמה לפני שמנסים לענות עליה. זה נקרא לדבר אמת ולא להאמין - כלומר, לא לקבל שום הנחה כמובן מאליו, אלא לבדוק אותה.
למה אליעד מאמין שהיה מגיע להבנת האחדות גם ללא רבי נחמן?
אליעד כהן טוען שגם אם לא היה פוגש את רבי נחמן מברסלב מעולם, הוא כנראה היה מגיע להבנת האחדות בסופו של דבר, אולי מאוחר יותר. עם זאת, הוא גם מודה שרבי נחמן נתן לו כלי חשיבה מדויקים, מהירים ומזוקקים, שעזרו לו להאיץ את תהליך ההבנה שלו בצורה משמעותית. הוא מוסיף שגם רבי נחמן עצמו לא מספיק לבדו, כי יש אנשים שלומדים אותו שנים ולא מגיעים לאותה הבנה, ולכן ההבנה מושגת על ידי שילוב בין איכות ההוראה לאיכות ההקשבה והלמידה של התלמיד.
מהי הדרך להגיע לאמת מוחלטת לפי אליעד?
לפי אליעד, הדרך להגיע לאמת מוחלטת היא לעבור על כל אמונה וכל הנחה קיימת שיש לאדם, ולשאול "מי אמר שזה נכון?" שוב ושוב. בדרך זו, כל דבר שנתפס כ"טוב" או "רע" ייחשף כעניין יחסי בלבד, ואז האדם יוכל לראות שגם הטוב וגם הרע הם שווים בערכם. המצב הסופי שאליו שואף אליעד הוא להבין שכל הנחות היסוד, כגון "טוב להיות בריא" או "רע להיות חולה", אינן אמת מוחלטת, אלא מבוססות על חוקיות שהאדם עצמו קיבל ללא בדיקה.
כיצד יכול אדם לחיות בשלום עם הסתירה בין אחדות לנפרדות?
אליעד מסביר את הסתירה הפנימית שנוצרת אצל אדם המנסה לחבר בין תפיסת האחדות המוחלטת לבין הצורך לחיות בעולם הנפרדות. מצד אחד, לימדו את האדם שהכל אחד ואין הבדל בין טוב לרע, חי למת, בריאות למחלה. מצד שני, האדם מרגיש שהוא חייב להעדיף משהו אחד על פני האחר כדי לפעול בעולם. אליעד מסביר שהפתרון הוא לא רק להבין שאין הבדל בין הדברים, אלא גם להיות מסוגל להבין ולנמק מדוע טוב ורע קיימים זה בזה - להבין לעומק איך הדברים שנתפסים כהפוכים (טוב ורע, בריאות וחולי, עונג וכאב) בעצם כוללים האחד את השני באופן מושלם. רק כאשר האדם מגיע להבנה כזו, הוא יכול לפעול בחופשיות בעולם מבלי להתנגש בין תפיסת האחדות לנפרדות.
מהי המשמעות העמוקה של מזוכיזם אלוהי?
אליעד משתמש בביטוי "המזוכיזם של אלוהים" כדי להסביר את הרעיון שאלוהים (המציאות, השלמות, האינסוף) בוחר להרע לעצמו בכוונה תחילה, כדי להמחיש לעצמו את כוחו המוחלט ואת חירותו האינסופית...
אליעד כהן מסביר מדוע אנשים רבים מתקשים להבין לעומק מורים רוחניים כמו רבי נחמן, אושו או קרישנמורטי, ומדוע ההבנה שלהם נותרת חלקית. כאשר אדם מגיע למורה רוחני, הוא לרוב כבר עמוס בתפיסות קודמות, ולכן, במקום להבין את הדברים כפשוטם, הוא מנסה להתאים אותם למה שכבר למד. לדוגמה, אדם שלמד שנים רבות מושגים כמו "אחדות" ו"נפרדות", מתקשה להקשיב להסבר חדש ונקי של אותם מושגים, מאחר והוא כבר בטוח שהוא יודע מה המשמעות שלהם. הדבר הזה יוצר מחסום הבנה רציני מאוד.
כיצד שאלות שגויות מובילות לתשובות לא נכונות?
לפי אליעד, כאשר אדם שואל שאלה, הוא עושה זאת לעיתים קרובות מתוך הנחות מוקדמות שאינן נכונות או שאינן בדוקות. אליעד נותן דוגמה לכך שאם אדם ישאל אותך "האם ביצעת את הפשע בכוונה או בטעות כשביקרת בצרפת?", זאת שאלה שמניחה שהיית בצרפת, אף שבפועל לא היית שם כלל. במילים אחרות, כל שאלה מבוססת על הנחות, ואם ההנחות הללו אינן נכונות, אזי השאלה עצמה הופכת ללא רלוונטית, והתשובה שיקבל השואל תהיה מוטעית או לא תעזור לו להבין את האמת.
אליעד מדגיש שכדי להגיע לאמת, צריך קודם כל לבדוק את נכונות השאלה עצמה לפני שמנסים לענות עליה. זה נקרא לדבר אמת ולא להאמין - כלומר, לא לקבל שום הנחה כמובן מאליו, אלא לבדוק אותה.
למה אליעד מאמין שהיה מגיע להבנת האחדות גם ללא רבי נחמן?
אליעד כהן טוען שגם אם לא היה פוגש את רבי נחמן מברסלב מעולם, הוא כנראה היה מגיע להבנת האחדות בסופו של דבר, אולי מאוחר יותר. עם זאת, הוא גם מודה שרבי נחמן נתן לו כלי חשיבה מדויקים, מהירים ומזוקקים, שעזרו לו להאיץ את תהליך ההבנה שלו בצורה משמעותית. הוא מוסיף שגם רבי נחמן עצמו לא מספיק לבדו, כי יש אנשים שלומדים אותו שנים ולא מגיעים לאותה הבנה, ולכן ההבנה מושגת על ידי שילוב בין איכות ההוראה לאיכות ההקשבה והלמידה של התלמיד.
מהי הדרך להגיע לאמת מוחלטת לפי אליעד?
לפי אליעד, הדרך להגיע לאמת מוחלטת היא לעבור על כל אמונה וכל הנחה קיימת שיש לאדם, ולשאול "מי אמר שזה נכון?" שוב ושוב. בדרך זו, כל דבר שנתפס כ"טוב" או "רע" ייחשף כעניין יחסי בלבד, ואז האדם יוכל לראות שגם הטוב וגם הרע הם שווים בערכם. המצב הסופי שאליו שואף אליעד הוא להבין שכל הנחות היסוד, כגון "טוב להיות בריא" או "רע להיות חולה", אינן אמת מוחלטת, אלא מבוססות על חוקיות שהאדם עצמו קיבל ללא בדיקה.
כיצד יכול אדם לחיות בשלום עם הסתירה בין אחדות לנפרדות?
אליעד מסביר את הסתירה הפנימית שנוצרת אצל אדם המנסה לחבר בין תפיסת האחדות המוחלטת לבין הצורך לחיות בעולם הנפרדות. מצד אחד, לימדו את האדם שהכל אחד ואין הבדל בין טוב לרע, חי למת, בריאות למחלה. מצד שני, האדם מרגיש שהוא חייב להעדיף משהו אחד על פני האחר כדי לפעול בעולם. אליעד מסביר שהפתרון הוא לא רק להבין שאין הבדל בין הדברים, אלא גם להיות מסוגל להבין ולנמק מדוע טוב ורע קיימים זה בזה - להבין לעומק איך הדברים שנתפסים כהפוכים (טוב ורע, בריאות וחולי, עונג וכאב) בעצם כוללים האחד את השני באופן מושלם. רק כאשר האדם מגיע להבנה כזו, הוא יכול לפעול בחופשיות בעולם מבלי להתנגש בין תפיסת האחדות לנפרדות.
מהי המשמעות העמוקה של מזוכיזם אלוהי?
אליעד משתמש בביטוי "המזוכיזם של אלוהים" כדי להסביר את הרעיון שאלוהים (המציאות, השלמות, האינסוף) בוחר להרע לעצמו בכוונה תחילה, כדי להמחיש לעצמו את כוחו המוחלט ואת חירותו האינסופית...
- מהי אחדות ונפרדות?
- מהו המזוכיזם של אלוהים?
- איך יודעים אם שאלה נכונה?
- מה הקשר בין טוב לרע?
- מה עדיף חצי הכוס המלאה או הריקה?
- איך מיישבים סתירה רוחנית?