לפגוש את אליעד כהן, למה ללמוד אצל אליעד כהן? העברת ביקורת על מורה רוחני, תלונות על מורה רוחני, רבי נחמן מברסלב, הסיפור של אליעד, לרעוב למוות, השתקפות עצמית, מנורת החסרונות, מסירות נפש, חלק 2
למה לא נכון לנסות לשנות את המציאות החיצונית?
אליעד כהן מדגיש שהמפתח לשינוי והקלה על התחושות שלנו נמצא בפנים, ולא בשינוי המציאות החיצונית. כאשר אדם מרגיש רע בגלל מציאות מסוימת, הוא בדרך כלל מנסה לשנות אותה, בתקווה שזה יביא להקלה. לדוגמה, אם האדם מרגיש אי - נוחות בגלל חום, הוא מיד מדליק מזגן. אבל אליעד אומר שהבעיה אינה באמת בחום החיצוני אלא בתחושת החסר שהאדם חש בפנים, והפתרון האמיתי צריך להימצא בתוכו. הוא נותן דוגמה נוספת על אדם שמחפש מספר טלפון באינטרנט: אם הוא מצליח להבין את האינפורמציה שמופיעה שם, זה מעיד שהמידע היה קיים בו כבר קודם לכן. אם כך, למה בכלל לחפש בחוץ? לדעת אליעד, האדם צריך להתאמן ולפתח יכולת לקבל תשובות מתוכו ולא להיות תלוי בחיפוש חיצוני.
האם חיפוש עזרה חיצונית הוא סוג של הסרת אחריות?
אליעד מסביר שכל פעולה שבה האדם מחפש פתרונות או תשובות במציאות החיצונית מהווה למעשה סוג של הסרת אחריות. אפילו הפעולה הפשוטה של לשאול אדם אחר "מה השעה?" משקפת חוסר רצון לקחת אחריות על ההבנה או הידיעה של האדם עצמו. האדם נמנע מלנסות למצוא את התשובה לבד ומטיל אותה על אחרים. אליעד מסביר שגם כאשר האדם אוכל בגלל רעב, זו בעצם דרך להתעלם מלקיחת אחריות על ההרגשה הפנימית, כי הוא אינו בודק מה המקור הפנימי לרעב הזה. על האדם להתמקד במהות ולא בצורה החיצונית של הדברים.
מה המשמעות של לאכול או לא לאכול לפי אליעד?
אליעד מתייחס לנושא של אכילה כמשל להתנהגות שלנו בכלל. הוא טוען שאדם יכול להפסיק לאכול כדי להוכיח לעצמו שהוא לא תלוי במציאות החיצונית, אבל למעשה גם הפעולה הזו מבוססת על רצון להרגיש טוב דרך אקט חיצוני. אם אדם באמת היה במצב של שלמות פנימית, הוא לא היה מרגיש צורך לעשות פעולה כזו. באותו אופן, גם כאשר האדם בוחר לאכול, עליו לשים לב מדוע הוא בוחר לאכול - האם זו בריחה מתחושת חוסר פנימי, או שהפעולה נעשית מתוך מודעות למניע הפנימי האמיתי.
למה אי אפשר לשפוט אדם אחר לפי מעשיו החיצוניים בלבד?
לפי אליעד, השיפוט של אנשים אחרים על פי מעשיהם החיצוניים אינו נכון ואינו אפשרי באמת. זאת מכיוון שכל פעולה של אדם מושפעת מגורמים פנימיים שהמתבונן החיצוני אינו יכול להבין לעומק. הוא מסביר שישנם תהליכים פנימיים ונסיבות מורכבות מאחורי כל פעולה, ולכן שיפוט חיצוני לא באמת מייצג את האמת.
מדוע אדם לא יכול לדעת בוודאות שהוא מצא את האמת?
אליעד מדגיש כי אדם שחושב שהוא מצא אמת לאחר שחי שנים רבות בשקר, לא יכול לדעת בוודאות שאכן מצא את האמת, כי ייתכן שהוא רק עבר לסוג חדש של שקר. למשל, אדם שחי 30 שנה באמונה מסוימת ולפתע גילה משהו חדש, עשוי להרגיש שמה שמצא עכשיו הוא האמת המוחלטת. אבל אליעד מזכיר שאם אותו אדם היה בטעות כל כך הרבה שנים, אין סיבה שפתאום יהיה בטוח לחלוטין שהגיע לאמת. עליו להישאר ספקן ולבדוק את עצמו שוב ושוב.
מה המשמעות האמיתית של מסירות נפש לפי אליעד?
אליעד משתמש במונח "מסירות נפש" באופן מיוחד. בעיניו, מסירות נפש אמיתית היא לא התנהגות של הקרבה עצמית חיצונית כמו להפסיק לאכול או...
אליעד כהן מדגיש שהמפתח לשינוי והקלה על התחושות שלנו נמצא בפנים, ולא בשינוי המציאות החיצונית. כאשר אדם מרגיש רע בגלל מציאות מסוימת, הוא בדרך כלל מנסה לשנות אותה, בתקווה שזה יביא להקלה. לדוגמה, אם האדם מרגיש אי - נוחות בגלל חום, הוא מיד מדליק מזגן. אבל אליעד אומר שהבעיה אינה באמת בחום החיצוני אלא בתחושת החסר שהאדם חש בפנים, והפתרון האמיתי צריך להימצא בתוכו. הוא נותן דוגמה נוספת על אדם שמחפש מספר טלפון באינטרנט: אם הוא מצליח להבין את האינפורמציה שמופיעה שם, זה מעיד שהמידע היה קיים בו כבר קודם לכן. אם כך, למה בכלל לחפש בחוץ? לדעת אליעד, האדם צריך להתאמן ולפתח יכולת לקבל תשובות מתוכו ולא להיות תלוי בחיפוש חיצוני.
האם חיפוש עזרה חיצונית הוא סוג של הסרת אחריות?
אליעד מסביר שכל פעולה שבה האדם מחפש פתרונות או תשובות במציאות החיצונית מהווה למעשה סוג של הסרת אחריות. אפילו הפעולה הפשוטה של לשאול אדם אחר "מה השעה?" משקפת חוסר רצון לקחת אחריות על ההבנה או הידיעה של האדם עצמו. האדם נמנע מלנסות למצוא את התשובה לבד ומטיל אותה על אחרים. אליעד מסביר שגם כאשר האדם אוכל בגלל רעב, זו בעצם דרך להתעלם מלקיחת אחריות על ההרגשה הפנימית, כי הוא אינו בודק מה המקור הפנימי לרעב הזה. על האדם להתמקד במהות ולא בצורה החיצונית של הדברים.
מה המשמעות של לאכול או לא לאכול לפי אליעד?
אליעד מתייחס לנושא של אכילה כמשל להתנהגות שלנו בכלל. הוא טוען שאדם יכול להפסיק לאכול כדי להוכיח לעצמו שהוא לא תלוי במציאות החיצונית, אבל למעשה גם הפעולה הזו מבוססת על רצון להרגיש טוב דרך אקט חיצוני. אם אדם באמת היה במצב של שלמות פנימית, הוא לא היה מרגיש צורך לעשות פעולה כזו. באותו אופן, גם כאשר האדם בוחר לאכול, עליו לשים לב מדוע הוא בוחר לאכול - האם זו בריחה מתחושת חוסר פנימי, או שהפעולה נעשית מתוך מודעות למניע הפנימי האמיתי.
למה אי אפשר לשפוט אדם אחר לפי מעשיו החיצוניים בלבד?
לפי אליעד, השיפוט של אנשים אחרים על פי מעשיהם החיצוניים אינו נכון ואינו אפשרי באמת. זאת מכיוון שכל פעולה של אדם מושפעת מגורמים פנימיים שהמתבונן החיצוני אינו יכול להבין לעומק. הוא מסביר שישנם תהליכים פנימיים ונסיבות מורכבות מאחורי כל פעולה, ולכן שיפוט חיצוני לא באמת מייצג את האמת.
מדוע אדם לא יכול לדעת בוודאות שהוא מצא את האמת?
אליעד מדגיש כי אדם שחושב שהוא מצא אמת לאחר שחי שנים רבות בשקר, לא יכול לדעת בוודאות שאכן מצא את האמת, כי ייתכן שהוא רק עבר לסוג חדש של שקר. למשל, אדם שחי 30 שנה באמונה מסוימת ולפתע גילה משהו חדש, עשוי להרגיש שמה שמצא עכשיו הוא האמת המוחלטת. אבל אליעד מזכיר שאם אותו אדם היה בטעות כל כך הרבה שנים, אין סיבה שפתאום יהיה בטוח לחלוטין שהגיע לאמת. עליו להישאר ספקן ולבדוק את עצמו שוב ושוב.
מה המשמעות האמיתית של מסירות נפש לפי אליעד?
אליעד משתמש במונח "מסירות נפש" באופן מיוחד. בעיניו, מסירות נפש אמיתית היא לא התנהגות של הקרבה עצמית חיצונית כמו להפסיק לאכול או...
- איך לקחת אחריות על החיים?
- למה לחפש תשובות בפנים?
- מהי מסירות נפש אמיתית?
- איך לשפוט נכון אנשים אחרים?
- האם אפשר לדעת בוודאות שהגעתי לאמת?
- מהי השקפה מולדת?
- מדוע המציאות החיצונית לא פותרת בעיות?