6:29למה התכוון המשורר? לסמוך על עצמך, לסמוך על אחרים, להבין אחרים, להבין את עצמך, איך ללמוד? להבין אנשים, להבין ספרים, להבין את רבי נחמן מברסלב, להבין את אליעד כהן, תלות במורה רוחני
איך אפשר לדעת למה התכוון אדם שכתב ספר או נתן הוראות?
כאשר אדם קורא ספר, מקשיב להרצאה, או מקבל הוראות כלשהן, מתעוררת השאלה: "איך אפשר לדעת למה באמת התכוון הכותב או הדובר?". אליעד כהן מדגיש ששאלה זו רלוונטית לכל תחומי החיים - בין אם מדובר בספרים של רבי נחמן מברסלב, סרטוני וידאו שלו עצמו, הוראות של אלוהים או אפילו כל אינטראקציה יומיומית פשוטה. על פי אליעד, הבעיה היא שברוב המקרים לא ניתן לדעת בוודאות למה בדיוק התכוון האדם. תמיד קיימת האפשרות שאולי הוא אמר את הדברים בציניות, מתוך כוונה נסתרת, או סתם כבדיחה, ואולי אפילו בכוונה הפוכה לחלוטין ממה שאנו מבינים.
האם אפשר לסמוך בוודאות על כוונות הכותב או הדובר?
אליעד מסביר שהבעיה המרכזית היא שבדרך כלל אי אפשר באמת לדעת למה בדיוק התכוון האדם. לדוגמה, כאשר רבי נחמן מברסלב כותב משהו ב"ליקוטי מוהר"ן", הקורא לא יכול לדעת בבירור האם רבי נחמן התכוון לכך באופן מילולי, סמלי, הומוריסטי או נסתר. אליעד כהן נותן דוגמה נוספת של הוראות מאלוהים: אם אלוהים נותן לך תורה או הוראה מסוימת, כיצד אפשר לדעת אם הוא מתכוון ברצינות או שמא בוחן אותך? לדוגמה, אם נאמר לך "אל תיסע בשבת", אבל לפתע מתעורר בך רצון לנסוע בשבת, איך תדע אם הרצון הזה הוא מבחן של אלוהים או אולי אלוהים בעצם רוצה שתיסע למרות האיסור המוצהר? אליעד מסביר שתמיד ישנן אפשרויות רבות לפרש כל כוונה, ולכן אף פעם אי אפשר להיות בטוח לחלוטין.
האם חזרתיות על רעיון מעידה על הכוונה האמיתית שלו?
אליעד מתייחס גם לרעיון שחוזר על עצמו פעמים רבות. לכאורה, כשאדם כותב או אומר דבר מסוים פעמים רבות, זה יכול להצביע על כך שהוא באמת מתכוון לכך. אבל אליעד מסביר שזה לא מחייב. יכול להיות שאדם חוזר על דבר פעמים רבות דווקא מתוך כוונה לבלבל, להטעות או אפילו לבדוק את המאזין. לדוגמה, אדם יכול להגיד אלף פעמים "אל תעשה את זה" ועדיין להתכוון שעליך דווקא כן לעשות זאת. קיימת גם האפשרות שטעות דפוס או ניסוח גרוע גרמו לכך שנוצר רושם מוטעה לגבי כוונתו המקורית של הכותב.
כיצד לפרש אמירות מעורפלות או רב - משמעיות?
אליעד נותן דוגמה נוספת על משפט מעורפל: "אם אתה רוצה להגיע לאמת, שחרר את המחשבות שלך". משפט כזה, לדבריו, יכול להתפרש באלפי דרכים שונות. כל אדם יכול לקחת את המשפט ולייחס לו משמעות אחרת לגמרי בהתאם למה שהוא חושב שנכון. אליעד מסביר שבעצם הפרשנות האישית שלך למשפט מגיעה קודם כל מהנחות יסוד שקיימות אצלך, ואתה למעשה משליך אותן על מה שנאמר. השאלה נשארת פתוחה: האם זה באמת מה שהמשורר או הכותב התכוון אליו? איך אפשר לדעת זאת בוודאות?
האם חשוב בכלל לדעת למה התכוון הכותב או הדובר?
אליעד מדגיש שבסופו של דבר, אין באמת דרך ודאית לדעת למה בדיוק התכוון המשורר, הדובר, או אפילו אלוהים. מכיוון שלא ניתן לדעת את הכוונות האמיתיות של אחרים בצורה ודאית, מה שבאמת חשוב הוא כיצד האדם עצמו בוחר לפרש את הדברים ואיך זה משפיע עליו. הוא מסביר שכאשר אדם מקשיב להרצאה שלו ואחר כך שומע הרצאה או קורא ספר של אדם אחר, הוא לפעמים מוצא רעיון דומה. השאלה היא האם אותו רעיון באמת היה כתוב או שזה הרעיון שהאדם שמע מאליעד והשליך אותו על מה שהוא קרא במקום אחר. אליעד מסביר שלמעשה לעיתים קרובות אנשים מגלים רעיון במקום אחר רק משום שהם כבר שמעו אותו אצלו קודם, אבל לא בגלל שהרעיון היה באמת קיים בצורה ברורה בטקסט המקורי.
למה אי אפשר לסמוך באופן מוחלט על הבנתך את הכוונות של אחרים?
הנקודה המרכזית שאליעד מציג היא שתמיד קיים ספק לגבי כוונותיהם האמיתיות של אחרים. לדבריו, כל אמירה יכולה להיות מובנת במספר דרכים שונות, ולכן אין אף פעם יכולת לדעת את הכוונות בוודאות מוחלטת. הוא מדגים זאת בכך שאם הוא אומר משהו, המאזין יכול לפרש אותו כאוהב או כשונא, כסותר או כמחזק. בסופו של דבר, הספק תמיד נשאר, והפרשנות האישית של השומע היא זו שמכריעה כיצד הוא יפעל.
לכן אליעד מציע שהאדם יהיה מודע לכך שכל מה שהוא חושב שהבין הוא פרשנות שלו, ושלעולם לא ניתן להיות בטוח לחלוטין שזו אכן הייתה הכוונה האמיתית של המשורר, של הכותב, או של הדובר. אליעד מציע להתייחס לכל דבר בערבון מוגבל, מתוך מודעות לספק, ולהשאיר תמיד פתח לכך שההבנה שלך לא בהכרח משקפת את הכוונה האמיתית של האדם שכתב או אמר את הדברים.
כאשר אדם קורא ספר, מקשיב להרצאה, או מקבל הוראות כלשהן, מתעוררת השאלה: "איך אפשר לדעת למה באמת התכוון הכותב או הדובר?". אליעד כהן מדגיש ששאלה זו רלוונטית לכל תחומי החיים - בין אם מדובר בספרים של רבי נחמן מברסלב, סרטוני וידאו שלו עצמו, הוראות של אלוהים או אפילו כל אינטראקציה יומיומית פשוטה. על פי אליעד, הבעיה היא שברוב המקרים לא ניתן לדעת בוודאות למה בדיוק התכוון האדם. תמיד קיימת האפשרות שאולי הוא אמר את הדברים בציניות, מתוך כוונה נסתרת, או סתם כבדיחה, ואולי אפילו בכוונה הפוכה לחלוטין ממה שאנו מבינים.
האם אפשר לסמוך בוודאות על כוונות הכותב או הדובר?
אליעד מסביר שהבעיה המרכזית היא שבדרך כלל אי אפשר באמת לדעת למה בדיוק התכוון האדם. לדוגמה, כאשר רבי נחמן מברסלב כותב משהו ב"ליקוטי מוהר"ן", הקורא לא יכול לדעת בבירור האם רבי נחמן התכוון לכך באופן מילולי, סמלי, הומוריסטי או נסתר. אליעד כהן נותן דוגמה נוספת של הוראות מאלוהים: אם אלוהים נותן לך תורה או הוראה מסוימת, כיצד אפשר לדעת אם הוא מתכוון ברצינות או שמא בוחן אותך? לדוגמה, אם נאמר לך "אל תיסע בשבת", אבל לפתע מתעורר בך רצון לנסוע בשבת, איך תדע אם הרצון הזה הוא מבחן של אלוהים או אולי אלוהים בעצם רוצה שתיסע למרות האיסור המוצהר? אליעד מסביר שתמיד ישנן אפשרויות רבות לפרש כל כוונה, ולכן אף פעם אי אפשר להיות בטוח לחלוטין.
האם חזרתיות על רעיון מעידה על הכוונה האמיתית שלו?
אליעד מתייחס גם לרעיון שחוזר על עצמו פעמים רבות. לכאורה, כשאדם כותב או אומר דבר מסוים פעמים רבות, זה יכול להצביע על כך שהוא באמת מתכוון לכך. אבל אליעד מסביר שזה לא מחייב. יכול להיות שאדם חוזר על דבר פעמים רבות דווקא מתוך כוונה לבלבל, להטעות או אפילו לבדוק את המאזין. לדוגמה, אדם יכול להגיד אלף פעמים "אל תעשה את זה" ועדיין להתכוון שעליך דווקא כן לעשות זאת. קיימת גם האפשרות שטעות דפוס או ניסוח גרוע גרמו לכך שנוצר רושם מוטעה לגבי כוונתו המקורית של הכותב.
כיצד לפרש אמירות מעורפלות או רב - משמעיות?
אליעד נותן דוגמה נוספת על משפט מעורפל: "אם אתה רוצה להגיע לאמת, שחרר את המחשבות שלך". משפט כזה, לדבריו, יכול להתפרש באלפי דרכים שונות. כל אדם יכול לקחת את המשפט ולייחס לו משמעות אחרת לגמרי בהתאם למה שהוא חושב שנכון. אליעד מסביר שבעצם הפרשנות האישית שלך למשפט מגיעה קודם כל מהנחות יסוד שקיימות אצלך, ואתה למעשה משליך אותן על מה שנאמר. השאלה נשארת פתוחה: האם זה באמת מה שהמשורר או הכותב התכוון אליו? איך אפשר לדעת זאת בוודאות?
האם חשוב בכלל לדעת למה התכוון הכותב או הדובר?
אליעד מדגיש שבסופו של דבר, אין באמת דרך ודאית לדעת למה בדיוק התכוון המשורר, הדובר, או אפילו אלוהים. מכיוון שלא ניתן לדעת את הכוונות האמיתיות של אחרים בצורה ודאית, מה שבאמת חשוב הוא כיצד האדם עצמו בוחר לפרש את הדברים ואיך זה משפיע עליו. הוא מסביר שכאשר אדם מקשיב להרצאה שלו ואחר כך שומע הרצאה או קורא ספר של אדם אחר, הוא לפעמים מוצא רעיון דומה. השאלה היא האם אותו רעיון באמת היה כתוב או שזה הרעיון שהאדם שמע מאליעד והשליך אותו על מה שהוא קרא במקום אחר. אליעד מסביר שלמעשה לעיתים קרובות אנשים מגלים רעיון במקום אחר רק משום שהם כבר שמעו אותו אצלו קודם, אבל לא בגלל שהרעיון היה באמת קיים בצורה ברורה בטקסט המקורי.
למה אי אפשר לסמוך באופן מוחלט על הבנתך את הכוונות של אחרים?
הנקודה המרכזית שאליעד מציג היא שתמיד קיים ספק לגבי כוונותיהם האמיתיות של אחרים. לדבריו, כל אמירה יכולה להיות מובנת במספר דרכים שונות, ולכן אין אף פעם יכולת לדעת את הכוונות בוודאות מוחלטת. הוא מדגים זאת בכך שאם הוא אומר משהו, המאזין יכול לפרש אותו כאוהב או כשונא, כסותר או כמחזק. בסופו של דבר, הספק תמיד נשאר, והפרשנות האישית של השומע היא זו שמכריעה כיצד הוא יפעל.
לכן אליעד מציע שהאדם יהיה מודע לכך שכל מה שהוא חושב שהבין הוא פרשנות שלו, ושלעולם לא ניתן להיות בטוח לחלוטין שזו אכן הייתה הכוונה האמיתית של המשורר, של הכותב, או של הדובר. אליעד מציע להתייחס לכל דבר בערבון מוגבל, מתוך מודעות לספק, ולהשאיר תמיד פתח לכך שההבנה שלך לא בהכרח משקפת את הכוונה האמיתית של האדם שכתב או אמר את הדברים.
- איך לדעת למה התכוון המשורר?
- לסמוך על עצמי או על אחרים?
- איך לפרש נכון את רבי נחמן?
- איך לדעת למה התכוון אליעד כהן?
- האם אפשר לסמוך על מורה רוחני?
- איך לפרש נכון ספרים?
- האם יש אמת אחת להבנת כוונות?