לשאול שאלות, איזה שאלה לשאול? שאלות למודעות עצמית, שאלות להתפתחות רוחנית, מה צריך לשאול? איך לשאול שאלות?
למה בן אדם מרגיש תקוע למרות שאין לו שאלות?
אליעד כהן מסביר שהרבה פעמים בן אדם אומר שאין לו שאלות, אבל בכל זאת הוא מרגיש תקוע. המצב הזה מתרחש כי בתוך תוכו של האדם, כן קיימות שאלות שהוא עדיין לא הצליח לזהות או לנסח במודע. הסיבה לתחושת התקיעות הזאת היא שבאופן פנימי, האדם מרגיש שיש משהו שהוא עדיין לא מבין עד הסוף, למרות שהוא כביכול אומר לעצמו שאין שאלות. תחושת התקיעות נובעת מכך שהאדם נמצא בקונפליקט פנימי: מצד אחד הוא טוען שהוא מבין את הכל ואין לו עוד שאלות, אך מצד שני הוא חווה חוסר נוחות, וזה סימן שבאופן לא מודע ישנן שאלות פתוחות שטרם קיבלו מענה מלא.
המצב הזה דומה לאדם שטוען שאין לו שום ספק בנוגע לדרך שבה הוא הולך, אבל בפועל הוא כל הזמן מסתכל לצדדים, שואל שאלות בתוכו ומחפש תשובות, ולכן נשאר במצב של תקיעות. לדוגמה, אם אדם אומר "אני מרגיש תקוע כי חסר לי משהו, " המשמעות האמיתית היא שהוא יודע שיש משהו שהוא צריך ולא מקבל, ולכן הוא מרגיש חוסר סיפוק. אליעד מדגיש שאם באמת האדם היה בטוח ב - 100% שאין שום שאלה, הוא לא היה חווה את התחושה הזאת כלל. עצם התחושה של "תקיעות" מראה שקיימות שאלות נסתרות שצריך לחשוף ולשאול.
מה צריך לעשות כשמרגישים תקועים בלי שאלות?
אליעד מציע גישה ברורה למצבים בהם אדם מרגיש שאין לו שאלות ברורות לשאול, אך עדיין מרגיש שהוא תקוע. הוא ממליץ להטיל ספק בעצם התחושה עצמה. לדוגמה, אם האדם אומר "אני מרגיש פחד מהשכן שלי", השאלה הנכונה לשאול היא "מי אמר שאני באמת מרגיש פחד?" לא "מי אמר שהפחד מוצדק". אליעד מדגיש את ההבדל בין השאלה "האם התחושה נכונה?" לשאלה "מי בכלל מרגיש את התחושה?". ההבדל הזה חשוב מאוד, כי הרבה יותר קשה להטיל ספק בעצם הקיום של התחושה, מאשר רק להטיל ספק בנכונותה או בצדקתה.
אליעד ממחיש זאת בעזרת דוגמה מעולם הכספים: אם מישהו יגיד לך שאתה חייב לו כסף, אתה מיד תבקש ממנו הוכחה לכך. אך אם אדם אומר לעצמו "אני מרגיש רע" הוא לא מבקש מעצמו הוכחה לקיום ההרגשה, והוא מניח שההרגשה היא עובדה קיימת. אליעד טוען שצריך ליישם את אותו עיקרון גם לגבי תחושות ורגשות. כשאדם מרגיש שהוא תקוע, הוא צריך לשאול: "מי אמר שאני בכלל מרגיש תקוע?". זו השאלה שמאפשרת לאדם להטיל ספק בתחושת התקיעות עצמה, ולהתחיל לברר את האמת לעומק.
איך מטילים ספק בתחושת התקיעות?
אליעד מסביר בפירוט כיצד האדם יכול להטיל ספק בתחושת התקיעות. אדם שטוען "אני תקוע" חייב להאמין בכך שהוא מרגיש משהו. אבל מי אמר שהתחושה קיימת בכלל? אליעד מבהיר כי הטלת הספק אינה נעצרת רק בשאלה האם התחושה נכונה או לא, אלא יורדת לרובד עמוק יותר של "מי בכלל חווה את התחושה הזו?". הוא אומר שלמוח הרבה יותר קשה להתמודד עם ספק לגבי עצם קיום התחושה, מאשר עם ספק לגבי נכונות התחושה או הצדקתה...
אליעד כהן מסביר שהרבה פעמים בן אדם אומר שאין לו שאלות, אבל בכל זאת הוא מרגיש תקוע. המצב הזה מתרחש כי בתוך תוכו של האדם, כן קיימות שאלות שהוא עדיין לא הצליח לזהות או לנסח במודע. הסיבה לתחושת התקיעות הזאת היא שבאופן פנימי, האדם מרגיש שיש משהו שהוא עדיין לא מבין עד הסוף, למרות שהוא כביכול אומר לעצמו שאין שאלות. תחושת התקיעות נובעת מכך שהאדם נמצא בקונפליקט פנימי: מצד אחד הוא טוען שהוא מבין את הכל ואין לו עוד שאלות, אך מצד שני הוא חווה חוסר נוחות, וזה סימן שבאופן לא מודע ישנן שאלות פתוחות שטרם קיבלו מענה מלא.
המצב הזה דומה לאדם שטוען שאין לו שום ספק בנוגע לדרך שבה הוא הולך, אבל בפועל הוא כל הזמן מסתכל לצדדים, שואל שאלות בתוכו ומחפש תשובות, ולכן נשאר במצב של תקיעות. לדוגמה, אם אדם אומר "אני מרגיש תקוע כי חסר לי משהו, " המשמעות האמיתית היא שהוא יודע שיש משהו שהוא צריך ולא מקבל, ולכן הוא מרגיש חוסר סיפוק. אליעד מדגיש שאם באמת האדם היה בטוח ב - 100% שאין שום שאלה, הוא לא היה חווה את התחושה הזאת כלל. עצם התחושה של "תקיעות" מראה שקיימות שאלות נסתרות שצריך לחשוף ולשאול.
מה צריך לעשות כשמרגישים תקועים בלי שאלות?
אליעד מציע גישה ברורה למצבים בהם אדם מרגיש שאין לו שאלות ברורות לשאול, אך עדיין מרגיש שהוא תקוע. הוא ממליץ להטיל ספק בעצם התחושה עצמה. לדוגמה, אם האדם אומר "אני מרגיש פחד מהשכן שלי", השאלה הנכונה לשאול היא "מי אמר שאני באמת מרגיש פחד?" לא "מי אמר שהפחד מוצדק". אליעד מדגיש את ההבדל בין השאלה "האם התחושה נכונה?" לשאלה "מי בכלל מרגיש את התחושה?". ההבדל הזה חשוב מאוד, כי הרבה יותר קשה להטיל ספק בעצם הקיום של התחושה, מאשר רק להטיל ספק בנכונותה או בצדקתה.
אליעד ממחיש זאת בעזרת דוגמה מעולם הכספים: אם מישהו יגיד לך שאתה חייב לו כסף, אתה מיד תבקש ממנו הוכחה לכך. אך אם אדם אומר לעצמו "אני מרגיש רע" הוא לא מבקש מעצמו הוכחה לקיום ההרגשה, והוא מניח שההרגשה היא עובדה קיימת. אליעד טוען שצריך ליישם את אותו עיקרון גם לגבי תחושות ורגשות. כשאדם מרגיש שהוא תקוע, הוא צריך לשאול: "מי אמר שאני בכלל מרגיש תקוע?". זו השאלה שמאפשרת לאדם להטיל ספק בתחושת התקיעות עצמה, ולהתחיל לברר את האמת לעומק.
איך מטילים ספק בתחושת התקיעות?
אליעד מסביר בפירוט כיצד האדם יכול להטיל ספק בתחושת התקיעות. אדם שטוען "אני תקוע" חייב להאמין בכך שהוא מרגיש משהו. אבל מי אמר שהתחושה קיימת בכלל? אליעד מבהיר כי הטלת הספק אינה נעצרת רק בשאלה האם התחושה נכונה או לא, אלא יורדת לרובד עמוק יותר של "מי בכלל חווה את התחושה הזו?". הוא אומר שלמוח הרבה יותר קשה להתמודד עם ספק לגבי עצם קיום התחושה, מאשר עם ספק לגבי נכונות התחושה או הצדקתה...
- איך להתמודד עם תחושת תקיעות?
- מהי השאלה הנכונה לשאול כשמרגישים תקועים?
- איך להטיל ספק ברגשות שליליים?
- למה חשוב לשאול "מי מרגיש?" ולא רק "מה מרגישים?"?
- איך לדעת שהגעתי לתשובה מוחלטת?
- איך שאלות מובילות להתפתחות רוחנית?