להשיג אושר, להתקדם אל האושר, להרגיש רק טוב בלי רע, להתפתח רוחנית, התקדמות רוחנית, מודעות עצמית, הדרך אל האושר, חוקי האושר, איך להיות רק מאושר? איך לא להרגיש רע?
איך אפשר להתקדם אל האושר ולחוות רק טוב בלי רע?
אליעד כהן מסביר בצורה מקיפה את השאלה: איך אפשר להשיג אושר מוחלט, כזה שבו האדם חווה רק טוב, ללא תחושת רע כלל? לדבריו, קיימות שתי אפשרויות מרכזיות מדוע אדם לא מתקדם לעבר האושר: או שהוא לא יודע איך להתקדם, או שבאמת אין לו לאן להתקדם. כלומר, או שאין אפשרות להיות מאושר באמת, או שישנה אפשרות כזו, אך האדם אינו מבין מהי הדרך המדויקת להשיגה.
לכן, אליעד מציע תחילה להגדיר בבירור את המטרה. לטענתו, מטרה אמיתית וסופית חייבת להיות מוגדרת בבירור של מאה אחוז. למשל, אם המטרה היא "להיות מאושר", חייבים לדעת באופן מוחלט מהו "אושר", ואיך הוא מתבטא בפועל. אליעד מדגיש, שאם אינך יודע מה בדיוק אתה מחפש, לעולם לא תדע אם מצאת זאת.
האם "שכל" או הבנה מלאה יכולים להבטיח אושר מושלם?
אליעד מסביר שהדרך לאושר תלויה בשכל ובהבנה של האדם. אם היה לך שכל מושלם, היית יודע בוודאות האם אפשר או אי אפשר להשיג אושר מוחלט. אם אינך בטוח, סימן שאין לך שכל מושלם. כי מי שבטוח ב - 100% במשהו, אינו מטיל ספק ואינו שואל שאלות לגביו.
אם האדם חושב שיש לו שכל אך עדיין סובל, אז הוא לא באמת יודע באופן מלא האם יש פתרון או אין פתרון לבעיה שלו. שכל אמיתי פירושו לדעת באופן מוחלט ומושלם, ללא ספקות כלל.
אליעד מדגיש כי קיימות שתי אפשרויות הגיוניות:
האם באמת אפשרי לחוות טוב ללא רע בכלל?
רבים מאמינים כי אי אפשר לחוות טוב ללא רע, וכי תמיד יהיה חיסרון מסוים. אולם אליעד טוען שזה לא מחויב המציאות, אלא רק הנחת יסוד לא מוכחת. לדבריו, מי שאומר "תמיד יהיה חיסרון" לא באמת חווה את המצב שבו הוא עצמו בוחר להיות קיים. האדם חווה חסרונות כי הוא תופס את הקיום שלו כדבר מחויב, ואינו מסוגל לראות את ההפך, שבו אין לו שום חיסרון.
הסיבה לכך שהאדם לא מצליח לחוות רק טוב, נובעת מכך שהוא לא מסוגל לתפוס מושגים בלי ההפך שלהם. לדוגמה, אדם שמסתכל על קיר, חושב שהקיר קיים בלי לחשוב מידית על ההיפך - שהקיר לא קיים. כלומר, בחוויה היומיומית, האדם נוטה לתפוס את הצד החיובי (יש קיר) כמציאות מוחלטת, ולא מבין שבעצם הקיר מוגדר רק ביחס להיעדרו.
הנקודה שאליעד מדגיש היא שאם אפשר לתפוס קיום של משהו בלי ההפך שלו, הרי שגם טוב מוחלט ללא רע חייב להיות אפשרי. ואם טוב מוחלט אינו אפשרי, אז האדם צריך להבין זאת באופן שלם וללא ספק.
כיצד לתרגל את השכל כדי להגיע להבנה מוחלטת?
אליעד מציע תרגיל מחשבתי חשוב: לחשוב על כל דבר עד הסוף, בלי לעזוב באמצע. למשל, אם אדם רוצה להגיע לאושר מושלם, הוא צריך לחשוב על כך לעומק, לבדוק כל הנחה וכל תפיסה עד הסוף, עד אחת משתי תוצאות אפשריות:
איך ליישם באופן מעשי את תהליך...
אליעד כהן מסביר בצורה מקיפה את השאלה: איך אפשר להשיג אושר מוחלט, כזה שבו האדם חווה רק טוב, ללא תחושת רע כלל? לדבריו, קיימות שתי אפשרויות מרכזיות מדוע אדם לא מתקדם לעבר האושר: או שהוא לא יודע איך להתקדם, או שבאמת אין לו לאן להתקדם. כלומר, או שאין אפשרות להיות מאושר באמת, או שישנה אפשרות כזו, אך האדם אינו מבין מהי הדרך המדויקת להשיגה.
לכן, אליעד מציע תחילה להגדיר בבירור את המטרה. לטענתו, מטרה אמיתית וסופית חייבת להיות מוגדרת בבירור של מאה אחוז. למשל, אם המטרה היא "להיות מאושר", חייבים לדעת באופן מוחלט מהו "אושר", ואיך הוא מתבטא בפועל. אליעד מדגיש, שאם אינך יודע מה בדיוק אתה מחפש, לעולם לא תדע אם מצאת זאת.
האם "שכל" או הבנה מלאה יכולים להבטיח אושר מושלם?
אליעד מסביר שהדרך לאושר תלויה בשכל ובהבנה של האדם. אם היה לך שכל מושלם, היית יודע בוודאות האם אפשר או אי אפשר להשיג אושר מוחלט. אם אינך בטוח, סימן שאין לך שכל מושלם. כי מי שבטוח ב - 100% במשהו, אינו מטיל ספק ואינו שואל שאלות לגביו.
אם האדם חושב שיש לו שכל אך עדיין סובל, אז הוא לא באמת יודע באופן מלא האם יש פתרון או אין פתרון לבעיה שלו. שכל אמיתי פירושו לדעת באופן מוחלט ומושלם, ללא ספקות כלל.
אליעד מדגיש כי קיימות שתי אפשרויות הגיוניות:
- או שאושר מושלם הוא אפשרי, ואז השכל האמיתי ימצא את הדרך.
- או שאושר מושלם אינו אפשרי, ואז השכל האמיתי יבין זאת באופן מוחלט, ולא ישאיר ספקות.
האם באמת אפשרי לחוות טוב ללא רע בכלל?
רבים מאמינים כי אי אפשר לחוות טוב ללא רע, וכי תמיד יהיה חיסרון מסוים. אולם אליעד טוען שזה לא מחויב המציאות, אלא רק הנחת יסוד לא מוכחת. לדבריו, מי שאומר "תמיד יהיה חיסרון" לא באמת חווה את המצב שבו הוא עצמו בוחר להיות קיים. האדם חווה חסרונות כי הוא תופס את הקיום שלו כדבר מחויב, ואינו מסוגל לראות את ההפך, שבו אין לו שום חיסרון.
הסיבה לכך שהאדם לא מצליח לחוות רק טוב, נובעת מכך שהוא לא מסוגל לתפוס מושגים בלי ההפך שלהם. לדוגמה, אדם שמסתכל על קיר, חושב שהקיר קיים בלי לחשוב מידית על ההיפך - שהקיר לא קיים. כלומר, בחוויה היומיומית, האדם נוטה לתפוס את הצד החיובי (יש קיר) כמציאות מוחלטת, ולא מבין שבעצם הקיר מוגדר רק ביחס להיעדרו.
הנקודה שאליעד מדגיש היא שאם אפשר לתפוס קיום של משהו בלי ההפך שלו, הרי שגם טוב מוחלט ללא רע חייב להיות אפשרי. ואם טוב מוחלט אינו אפשרי, אז האדם צריך להבין זאת באופן שלם וללא ספק.
כיצד לתרגל את השכל כדי להגיע להבנה מוחלטת?
אליעד מציע תרגיל מחשבתי חשוב: לחשוב על כל דבר עד הסוף, בלי לעזוב באמצע. למשל, אם אדם רוצה להגיע לאושר מושלם, הוא צריך לחשוב על כך לעומק, לבדוק כל הנחה וכל תפיסה עד הסוף, עד אחת משתי תוצאות אפשריות:
- או שהוא ימצא דרך להגיע לאושר מוחלט.
- או שהוא יגיע לוודאות מוחלטת שאושר כזה אינו אפשרי.
איך ליישם באופן מעשי את תהליך...
- איך להיות מאושר ללא תנאים?
- האם אפשר להרגיש טוב בלי רע בכלל?
- מודעות עצמית והתקדמות רוחנית
- איך להתפתח רוחנית ולהשיג אושר?
- חוקי האושר והדרך אל השלמות