איך להיות יותר חכם? איך לדעת שאתה טיפש? איך להתקדם כל הזמן? איך לפתח את החשיבה? איך לזרוק את השכל? איך להתפתח רוחנית? איך להצליח בחיים? איך להתקדם בחיים? היכלי התמורות, ליקוטי מוהרן ח"א רמה
איך להיות יותר חכם על פי אליעד כהן?
כדי להיות יותר חכם, אליעד כהן מסביר כי ישנם שני תנאים הכרחיים שצריכים להתקיים בו זמנית בראש האדם. הראשון הוא להכיר בכך שאתה האדם הטיפש ביותר בעולם, והשני הוא שתרצה באמת ובכל ליבך להיות האדם החכם ביותר. אליעד מדגיש שככל שהאדם משוכנע שהוא כבר חכם מספיק, כך היכולת שלו ללמוד ולהתפתח נעצרת. אדם שמרגיש חכם אינו פתוח לקבל רעיונות חדשים, מאחר שהוא בטוח שכבר מבין הכל ואין מה לחדש לו.
לעומת זאת, ככל שהאדם מרגיש שהוא טיפש, שהוא לא מבין כלום, ושאין לו שום ידע משמעותי או ראוי, כך הוא יפתח את עצמו לשמוע דברים חדשים וללמוד. לדוגמה, אם אדם הוא מומחה במוסכניקיות והוא מתייעץ עם עורך דין, אך מאמין שהוא מבין גם בתחום המשפטי ולא מקשיב לעצות עורך הדין, הוא למעשה חוסם את האפשרות להתפתח ולהתקדם בתחום הזה. לעומתו, מי שמכיר בכך שהוא לא מבין בתחום מסוים יפתח את האוזניים להקשיב ויוכל להתקדם ולצבור ידע.
מדוע אנשים חכמים מתקשים להתקדם בחיים?
אליעד מסביר שאנשים שרואים את עצמם כחכמים לרוב מתקשים לקבל ידע חדש. אנשים אלו מאמינים שכבר הבינו את הדברים המרכזיים או החשובים, ולכן הם אינם פתוחים להכיר בכך שייתכן שהם טועים. לעומת זאת, אדם שחושב שהוא טיפש או לא מבין מספיק, תמיד פתוח לקבל רעיונות חדשים. האדם שחושב שהוא טיפש ולא יודע כלום נמצא במצב של פתיחות מקסימלית.
הוא מביא כדוגמה מצב שבו אדם חייב מיליון דולר והחזיר כבר חצי מיליון. למרות שהתקדם משמעותית, עליו לזכור שהוא עדיין חייב חצי מיליון, ועדיין לא השלים את המשימה. בדומה לכך, אדם שלומד ומרגיש שהתקדם מאוד בחוכמה או בהתפתחות הרוחנית, צריך להכיר בכך שעדיין לא הגיע להבנה האמיתית והשלמה, אלא עליו להמשיך ולשאוף להשגה נוספת.
מהי משמעות "היכלי התמורות" בליקוטי מוהר"ן?
אליעד כהן מתייחס לתורה מתוך "ליקוטי מוהרן" הנקראת "היכלי התמורות". לפי רבי נחמן מברסלב, ישנם שלבים בהתפתחות התודעה וההבנה שנקראים "היכלי התמורות". מדובר בשלבים של הבנה שאינם הבנה אמיתית, אלא שלבים מדומים שהאדם עובר בדרך להבנה האמיתית. דוגמה לכך היא ההבדל בין כתיבת המילה "אדם", ציור של אדם, פסל של אדם, והאדם עצמו. כל שלב נראה קרוב יותר לאדם, אך אף אחד מהם לא זהה לאדם האמיתי.
גם מי שחושב שהגיע להבנה עמוקה עדיין יכול להיות שרוי בתוך "היכלי התמורות" - כלומר, הוא עוד לא הגיע באמת להבנה מלאה, אף שהוא משוכנע שהוא מבין הכל. אליעד מדגיש שאפילו כדי להגיע לשלב המדומה (התמורה), האדם צריך לעבור מאמצים וקשיים רבים, כמו צומות או תעניות רוחניות, אך עליו להיזהר לא לחשוב שזו כבר האמת הסופית.
איך נדע אם אנחנו נמצאים בהבנה אמיתית או מדומה?
אליעד נותן דוגמה כדי להמחיש את ההבדל בין הבנה מדומה להבנה אמיתית. הוא אומר שאפשר לכתוב את המילה "אדם", אפשר לצייר אדם, אפשר לפסל אדם, ואפשר לראות אדם אמיתי. אף על פי שציור או פסל הם צורה מוחשית יותר מהמילה הכתובה, הם עדיין לא אדם אמיתי. כך בדיוק, כשאדם חושב שהוא מבין משהו לעומק, עליו לזכור שיכול להיות שהוא עדיין נמצא בשלב המדומה של ההבנה, של התמורה, ולא באמת מבין לעומק את האמת עצמה.
הוא מסביר שהבעיה היא שכשאנשים מרגישים שהם כבר...
כדי להיות יותר חכם, אליעד כהן מסביר כי ישנם שני תנאים הכרחיים שצריכים להתקיים בו זמנית בראש האדם. הראשון הוא להכיר בכך שאתה האדם הטיפש ביותר בעולם, והשני הוא שתרצה באמת ובכל ליבך להיות האדם החכם ביותר. אליעד מדגיש שככל שהאדם משוכנע שהוא כבר חכם מספיק, כך היכולת שלו ללמוד ולהתפתח נעצרת. אדם שמרגיש חכם אינו פתוח לקבל רעיונות חדשים, מאחר שהוא בטוח שכבר מבין הכל ואין מה לחדש לו.
לעומת זאת, ככל שהאדם מרגיש שהוא טיפש, שהוא לא מבין כלום, ושאין לו שום ידע משמעותי או ראוי, כך הוא יפתח את עצמו לשמוע דברים חדשים וללמוד. לדוגמה, אם אדם הוא מומחה במוסכניקיות והוא מתייעץ עם עורך דין, אך מאמין שהוא מבין גם בתחום המשפטי ולא מקשיב לעצות עורך הדין, הוא למעשה חוסם את האפשרות להתפתח ולהתקדם בתחום הזה. לעומתו, מי שמכיר בכך שהוא לא מבין בתחום מסוים יפתח את האוזניים להקשיב ויוכל להתקדם ולצבור ידע.
מדוע אנשים חכמים מתקשים להתקדם בחיים?
אליעד מסביר שאנשים שרואים את עצמם כחכמים לרוב מתקשים לקבל ידע חדש. אנשים אלו מאמינים שכבר הבינו את הדברים המרכזיים או החשובים, ולכן הם אינם פתוחים להכיר בכך שייתכן שהם טועים. לעומת זאת, אדם שחושב שהוא טיפש או לא מבין מספיק, תמיד פתוח לקבל רעיונות חדשים. האדם שחושב שהוא טיפש ולא יודע כלום נמצא במצב של פתיחות מקסימלית.
הוא מביא כדוגמה מצב שבו אדם חייב מיליון דולר והחזיר כבר חצי מיליון. למרות שהתקדם משמעותית, עליו לזכור שהוא עדיין חייב חצי מיליון, ועדיין לא השלים את המשימה. בדומה לכך, אדם שלומד ומרגיש שהתקדם מאוד בחוכמה או בהתפתחות הרוחנית, צריך להכיר בכך שעדיין לא הגיע להבנה האמיתית והשלמה, אלא עליו להמשיך ולשאוף להשגה נוספת.
מהי משמעות "היכלי התמורות" בליקוטי מוהר"ן?
אליעד כהן מתייחס לתורה מתוך "ליקוטי מוהרן" הנקראת "היכלי התמורות". לפי רבי נחמן מברסלב, ישנם שלבים בהתפתחות התודעה וההבנה שנקראים "היכלי התמורות". מדובר בשלבים של הבנה שאינם הבנה אמיתית, אלא שלבים מדומים שהאדם עובר בדרך להבנה האמיתית. דוגמה לכך היא ההבדל בין כתיבת המילה "אדם", ציור של אדם, פסל של אדם, והאדם עצמו. כל שלב נראה קרוב יותר לאדם, אך אף אחד מהם לא זהה לאדם האמיתי.
גם מי שחושב שהגיע להבנה עמוקה עדיין יכול להיות שרוי בתוך "היכלי התמורות" - כלומר, הוא עוד לא הגיע באמת להבנה מלאה, אף שהוא משוכנע שהוא מבין הכל. אליעד מדגיש שאפילו כדי להגיע לשלב המדומה (התמורה), האדם צריך לעבור מאמצים וקשיים רבים, כמו צומות או תעניות רוחניות, אך עליו להיזהר לא לחשוב שזו כבר האמת הסופית.
איך נדע אם אנחנו נמצאים בהבנה אמיתית או מדומה?
אליעד נותן דוגמה כדי להמחיש את ההבדל בין הבנה מדומה להבנה אמיתית. הוא אומר שאפשר לכתוב את המילה "אדם", אפשר לצייר אדם, אפשר לפסל אדם, ואפשר לראות אדם אמיתי. אף על פי שציור או פסל הם צורה מוחשית יותר מהמילה הכתובה, הם עדיין לא אדם אמיתי. כך בדיוק, כשאדם חושב שהוא מבין משהו לעומק, עליו לזכור שיכול להיות שהוא עדיין נמצא בשלב המדומה של ההבנה, של התמורה, ולא באמת מבין לעומק את האמת עצמה.
הוא מסביר שהבעיה היא שכשאנשים מרגישים שהם כבר...
- איך להיות יותר חכם?
- איך לדעת שאני טיפש?
- איך לפתח את החשיבה?
- מה זה היכלי התמורות?
- איך להצליח להתפתח רוחנית?
- ליקוטי מוהרן חלק א'
- איך לדעת שאני לא יודע כלום?