1:29:42אליעד כהן, איך לבחור מורה רוחני, הביטחון העצמי של אליעד כהן, הסיפור של אליעד, למה להיות אלוהים, רבי נחמן מברסלב, בודהיזם, מהי שלמות מוחלטת, מצא את ההבדלים
איך לבחור מורה רוחני מתאים לך?
אליעד כהן מסביר איך לדעת אם מורה רוחני מתאים לך. לדבריו, אין דרך מוחלטת להחליט אם כדאי לך ללכת אחרי מורה רוחני מסוים. כאשר אדם מתלבט לגבי מורה רוחני, הוא חייב לבדוק לעומק מה בדיוק הוא מחפש ומהן מטרותיו האישיות. אליעד מדגיש כי יש לבדוק שתי אפשרויות עיקריות: האפשרות שהמורה הרוחני הוא כמו כולם, או האפשרות שהוא שונה מכולם. בכל אחת מהאפשרויות האלה, עדיין עולה השאלה האם ללכת אחריו או לא. לכן, השאלה "האם ללכת אחרי מורה רוחני מסוים?" אינה תלויה בביטחון העצמי של המורה.
לדוגמה, אדם יכול לשמוע מורה מסוים שנראה לו בטוח בעצמו ומדבר מתוך ביטחון מוחלט, אך זה לא אומר בהכרח שהוא צודק או שהשיטה שלו מתאימה לאותו אדם ספציפי. אדם אחר יכול להיות אמורפי ולא בטוח, ועדיין השיטה שלו תהיה יעילה יותר. מה שחשוב זה לא הביטחון של המורה, אלא האם הדרך שהמורה מציע באמת מובילה לתוצאות שהאדם מחפש.
מדוע אליעד כהן בטוח בעצמו כל כך?
אליעד כהן נשאל על הביטחון העצמי המוחלט שלו. הוא מבהיר כי ייתכן שהוא פשוט משוגע או שהוא חכם מאוד, או אולי הוא בכלל לא באמת בטוח בעצמו אלא רק נתפס ככזה. הביטחון שלו נובע בעיקר מכך שהוא לא נאחז בשום אמת מוחלטת ספציפית. כלומר, הוא רואה את כל הצדדים בו - זמנית, ולכן אין לו שום ספק שמכביד עליו. בעיניו, אי אפשר לטעות כשאתה מבין את כל האפשרויות וכל ההיפוכים האפשריים של כל טענה.
לדוגמה, אם הוא יגיד שהוא בטוח בעצמו והוא גם לא בטוח בעצמו, וגם משוגע וגם לא משוגע, אז הוא מכסה את כל האפשרויות ואין לו ספקות. מתוך כך נובע הביטחון העצמי המיוחד שלו, שאינו תלוי בשום עמדה ספציפית או אחיזה בדעה מסוימת.
האם אפשר להיות אלוהים באמת?
אליעד מסביר כי כל השיטות הרוחניות מובילות את האדם למקום מוגדר, אפילו אלה שטוענות שהן מובילות למקום לא מוגדר. לדבריו, כל שיטה טוענת שהיא תוביל אותך למקום של אחדות או מקום רוחני, אך בסוף מסתבר שזה תמיד מוגבל. למשל, אדם מחפש שלמות רוחנית, אך מה שהוא באמת מחפש זו שלמות ללא חיסרון, שלמות מוחלטת שאין לה הפכים. אליעד טוען כי כל שיטה שמבטיחה חוויה רוחנית מוגדרת בהכרח מגבילה את האדם, כי אין בה את ההיפוך המוחלט.
לדבריו, הדבר היחיד שיכול למלא את האדם הוא לחוות את המציאות מתוך פרספקטיבה של אלוהים עצמו, לראות את הדברים כפי שהם באמת, מכל הזוויות בו - זמנית. אך כאן יש בעיה עקרונית: האדם, מעצם קיומו כישות נפרדת, אינו יכול באמת לתפוס את הדברים מנקודת המבט המוחלטת הזו. אליעד טוען שהדרך היחידה להשיג זאת היא להבין את שתי האפשרויות המנוגדות בצורה מוחלטת ובו - זמנית, ורק אז נפתח לאדם שכל חדש לחלוטין, המאפשר לו לחוות גם את השלמות וגם את חוסר השלמות בו - זמנית.
מה הקשר של אליעד כהן לתורת רבי נחמן מברסלב ולבודהיזם?
אליעד כהן מספר על עצמו שהוא עבר דרך שיטות רוחניות רבות מאוד, ביניהן בודהיזם, ויפאסנה, יוגה, וכן למד לעומק את תורת רבי נחמן מברסלב. הוא מסביר כי רבי נחמן השפיע עליו יותר מכל מורה אחר, כיוון שרבי נחמן היה היחיד שנגע בשאלות המוחלטות שהוא חיפש, ובניגוד לשיטות אחרות, לא הבטיח הבטחות מוגדרות אלא דיבר על חיפוש של "אמת שאין אחריה שום דופי".
לדברי אליעד, הוא למד את הבודהיזם מתוך נקודת מבט של רבי נחמן, ובכך הייתה לו אפשרות לבדוק כל שיטה ביחס לרעיון השלמות המוחלטת. הוא מציין כי רבי נחמן לימד אותו לחשוב על שלמות שאין שלמות מעבר לה, והדבר הזה גרם לו לפסול את רוב השיטות האחרות.
לדוגמה, הוא נותן את סיפור "שבעת הקבצנים" של רבי נחמן, שבו הגיבורים מבינים שרק אחרי שראו בבירור לאן הם רוצים להגיע והבינו שאין אפשרות להגיע לשם, המורה האמיתי (הקבצן בסיפור) מתגלה ומוביל אותם ליעד. בעיניו, רק לאחר שהאדם מבין מה הוא באמת רוצה ורואה את חוסר האפשרות להשיג את זה, אז מתאפשרת לו הגישה אל השלמות המוחלטת שהוא מחפש.
איך אליעד כהן הגיע לחוויית השלמות המוחלטת?
אליעד מתאר תהליך ארוך של חקירה רוחנית שכלל התבוננות עמוקה, ובסופו הוא הגיע לחוויה שבה הוא השתכנע לחלוטין בשני דברים הפוכים: הוא השתכנע לגמרי שהוא קיים ובאותו רגע גם לגמרי שהוא לא קיים. הוא מספר שברגע שבו האדם משתכנע לחלוטין בשני הפכים, נפתחת בפניו מציאות חדשה לחלוטין שבה אין יותר חיסרון או הגבלה, וזה בעיניו השלמות המוחלטת.
לדבריו, רבי נחמן היה היחיד שהביא אותו לנקודה זו, משום שדרש טוטאליות מוחלטת בחיפוש האמת. הוא ממליץ למי שמחפש מורה רוחני לבדוק מי הכי קרוב לתפיסה הזו של אמת מוחלטת ללא שום פשרות, ולהבין בדיוק מה הם מציעים לו.
האם כדאי בכלל ללכת אחרי מורה רוחני?
לסיכום, אליעד מבהיר שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם כדאי ללכת אחרי מורה רוחני מסוים או לא. האדם צריך קודם כל להבין מה הוא רוצה באמת, ואז לבדוק מי הכי הרבה מדבר על הדברים שהוא באמת מחפש. הוא מייעץ שלא להסתנוור מביטחון עצמי של מורה רוחני, אלא לבדוק אם יש לו דרך ברורה ולוגית שמסבירה בדיוק כיצד תוביל אותו למטרה שהוא מחפש.
אליעד כהן מסביר איך לדעת אם מורה רוחני מתאים לך. לדבריו, אין דרך מוחלטת להחליט אם כדאי לך ללכת אחרי מורה רוחני מסוים. כאשר אדם מתלבט לגבי מורה רוחני, הוא חייב לבדוק לעומק מה בדיוק הוא מחפש ומהן מטרותיו האישיות. אליעד מדגיש כי יש לבדוק שתי אפשרויות עיקריות: האפשרות שהמורה הרוחני הוא כמו כולם, או האפשרות שהוא שונה מכולם. בכל אחת מהאפשרויות האלה, עדיין עולה השאלה האם ללכת אחריו או לא. לכן, השאלה "האם ללכת אחרי מורה רוחני מסוים?" אינה תלויה בביטחון העצמי של המורה.
לדוגמה, אדם יכול לשמוע מורה מסוים שנראה לו בטוח בעצמו ומדבר מתוך ביטחון מוחלט, אך זה לא אומר בהכרח שהוא צודק או שהשיטה שלו מתאימה לאותו אדם ספציפי. אדם אחר יכול להיות אמורפי ולא בטוח, ועדיין השיטה שלו תהיה יעילה יותר. מה שחשוב זה לא הביטחון של המורה, אלא האם הדרך שהמורה מציע באמת מובילה לתוצאות שהאדם מחפש.
מדוע אליעד כהן בטוח בעצמו כל כך?
אליעד כהן נשאל על הביטחון העצמי המוחלט שלו. הוא מבהיר כי ייתכן שהוא פשוט משוגע או שהוא חכם מאוד, או אולי הוא בכלל לא באמת בטוח בעצמו אלא רק נתפס ככזה. הביטחון שלו נובע בעיקר מכך שהוא לא נאחז בשום אמת מוחלטת ספציפית. כלומר, הוא רואה את כל הצדדים בו - זמנית, ולכן אין לו שום ספק שמכביד עליו. בעיניו, אי אפשר לטעות כשאתה מבין את כל האפשרויות וכל ההיפוכים האפשריים של כל טענה.
לדוגמה, אם הוא יגיד שהוא בטוח בעצמו והוא גם לא בטוח בעצמו, וגם משוגע וגם לא משוגע, אז הוא מכסה את כל האפשרויות ואין לו ספקות. מתוך כך נובע הביטחון העצמי המיוחד שלו, שאינו תלוי בשום עמדה ספציפית או אחיזה בדעה מסוימת.
האם אפשר להיות אלוהים באמת?
אליעד מסביר כי כל השיטות הרוחניות מובילות את האדם למקום מוגדר, אפילו אלה שטוענות שהן מובילות למקום לא מוגדר. לדבריו, כל שיטה טוענת שהיא תוביל אותך למקום של אחדות או מקום רוחני, אך בסוף מסתבר שזה תמיד מוגבל. למשל, אדם מחפש שלמות רוחנית, אך מה שהוא באמת מחפש זו שלמות ללא חיסרון, שלמות מוחלטת שאין לה הפכים. אליעד טוען כי כל שיטה שמבטיחה חוויה רוחנית מוגדרת בהכרח מגבילה את האדם, כי אין בה את ההיפוך המוחלט.
לדבריו, הדבר היחיד שיכול למלא את האדם הוא לחוות את המציאות מתוך פרספקטיבה של אלוהים עצמו, לראות את הדברים כפי שהם באמת, מכל הזוויות בו - זמנית. אך כאן יש בעיה עקרונית: האדם, מעצם קיומו כישות נפרדת, אינו יכול באמת לתפוס את הדברים מנקודת המבט המוחלטת הזו. אליעד טוען שהדרך היחידה להשיג זאת היא להבין את שתי האפשרויות המנוגדות בצורה מוחלטת ובו - זמנית, ורק אז נפתח לאדם שכל חדש לחלוטין, המאפשר לו לחוות גם את השלמות וגם את חוסר השלמות בו - זמנית.
מה הקשר של אליעד כהן לתורת רבי נחמן מברסלב ולבודהיזם?
אליעד כהן מספר על עצמו שהוא עבר דרך שיטות רוחניות רבות מאוד, ביניהן בודהיזם, ויפאסנה, יוגה, וכן למד לעומק את תורת רבי נחמן מברסלב. הוא מסביר כי רבי נחמן השפיע עליו יותר מכל מורה אחר, כיוון שרבי נחמן היה היחיד שנגע בשאלות המוחלטות שהוא חיפש, ובניגוד לשיטות אחרות, לא הבטיח הבטחות מוגדרות אלא דיבר על חיפוש של "אמת שאין אחריה שום דופי".
לדברי אליעד, הוא למד את הבודהיזם מתוך נקודת מבט של רבי נחמן, ובכך הייתה לו אפשרות לבדוק כל שיטה ביחס לרעיון השלמות המוחלטת. הוא מציין כי רבי נחמן לימד אותו לחשוב על שלמות שאין שלמות מעבר לה, והדבר הזה גרם לו לפסול את רוב השיטות האחרות.
לדוגמה, הוא נותן את סיפור "שבעת הקבצנים" של רבי נחמן, שבו הגיבורים מבינים שרק אחרי שראו בבירור לאן הם רוצים להגיע והבינו שאין אפשרות להגיע לשם, המורה האמיתי (הקבצן בסיפור) מתגלה ומוביל אותם ליעד. בעיניו, רק לאחר שהאדם מבין מה הוא באמת רוצה ורואה את חוסר האפשרות להשיג את זה, אז מתאפשרת לו הגישה אל השלמות המוחלטת שהוא מחפש.
איך אליעד כהן הגיע לחוויית השלמות המוחלטת?
אליעד מתאר תהליך ארוך של חקירה רוחנית שכלל התבוננות עמוקה, ובסופו הוא הגיע לחוויה שבה הוא השתכנע לחלוטין בשני דברים הפוכים: הוא השתכנע לגמרי שהוא קיים ובאותו רגע גם לגמרי שהוא לא קיים. הוא מספר שברגע שבו האדם משתכנע לחלוטין בשני הפכים, נפתחת בפניו מציאות חדשה לחלוטין שבה אין יותר חיסרון או הגבלה, וזה בעיניו השלמות המוחלטת.
לדבריו, רבי נחמן היה היחיד שהביא אותו לנקודה זו, משום שדרש טוטאליות מוחלטת בחיפוש האמת. הוא ממליץ למי שמחפש מורה רוחני לבדוק מי הכי קרוב לתפיסה הזו של אמת מוחלטת ללא שום פשרות, ולהבין בדיוק מה הם מציעים לו.
האם כדאי בכלל ללכת אחרי מורה רוחני?
לסיכום, אליעד מבהיר שאין תשובה מוחלטת לשאלה אם כדאי ללכת אחרי מורה רוחני מסוים או לא. האדם צריך קודם כל להבין מה הוא רוצה באמת, ואז לבדוק מי הכי הרבה מדבר על הדברים שהוא באמת מחפש. הוא מייעץ שלא להסתנוור מביטחון עצמי של מורה רוחני, אלא לבדוק אם יש לו דרך ברורה ולוגית שמסבירה בדיוק כיצד תוביל אותו למטרה שהוא מחפש.
- איך לבחור מורה רוחני?
- מהי שלמות מוחלטת?
- למה להיות אלוהים?
- האם אפשר להיות אלוהים באמת?
- מה הקשר בין רבי נחמן לבודהיזם?
- איך לזהות מורה רוחני אמיתי?