55:33להיות אליעד כהן, תלות במורה רוחני, להיות אלוהים, למה חשוב להגיע למפגשים של אליעד כהן, רוחניות, לזרוק את השכל, רבי נחמן מברסלב, הכל תלוי רק במורה שלך, הכל תלוי רק בך, אפלטון, אריסטו
האם אפשר להגיע להארה רוחנית בלי עזרת מורה רוחני?
אליעד כהן מסביר שיש אנשים הטוענים כי הם יכולים להגיע להארה רוחנית ללא עזרת מורה, אך לטענתו הדבר אינו נכון באופן מוחלט. אליעד מתאר מצב שבו אדם מבקש "קח אותי לשם", כלומר, למקום של הארה או שלמות, ובעצם כך מעביר את האחריות מהמקום שבו הוא נמצא אל המורה. אליעד אומר שמצד אחד יש היגיון שאדם ירצה לקבל עזרה, אך מצד שני, האחריות בסופו של דבר חייבת להיות שלו בלבד. הוא ממחיש זאת באמצעות דוגמה של אדם שמעדיף לקבל מים מוכנים לביתו במקום ללכת לבאר בעצמו. כך גם ברוחניות, ישנם אנשים שנמנעים מלהגיע למפגשים בטענה שהם רוצים לחקור לבד, אך עדיין מעדיפים לצרוך מוצרים מוכנים בחיים, כגון לחם או חשמל.
האם יש יתרון להשתתפות במפגשים עם אליעד כהן?
לפי אליעד כהן, בהחלט יש יתרון להשתתפות במפגשים הרוחניים, משום שבמפגשים אלו מתרחשת התבוננות מעמיקה שאין באפשרות האדם לבצע בביתו לבד. הוא טוען שבבית קיימת נטייה להישאר באותה התבוננות מוכרת ונוחה, בעוד שבמפגשים ניתן להגיע לתובנות חדשות ולמקומות עמוקים יותר בתוך התודעה. הוא מסביר שלמרות שבסוף הדרך הרוחנית האדם יצטרך לבדוק הכל בעצמו ללא תלות במורה או במקור חיצוני אחר, הרי שעד לאותו שלב מתקדם, נדרשת השתתפות פעילה ומעורבות בתהליך לימוד מודרך כדי להעמיק ולהגיע לאותו מקום של הבנה עצמית מוחלטת.
למה צריך "לזרוק את השכל" לפי רבי נחמן מברסלב?
אליעד כהן מביא את ההסבר של רבי נחמן מברסלב לגבי הצורך "לזרוק את השכל". רבי נחמן טען שכדי להתקרב באמת לצדיק ולהגיע למקום רוחני גבוה, יש להיפטר מכל שכל עצמאי שיש לאדם. אליעד מתאר דוגמה בה אדם חולם שנופלות לו השיניים, רבי נחמן מפרש לו שהכוונה היא לזריקת החוכמה העצמית שלו. כלומר, השיניים שנופלות מייצגות את השכל או החוכמה של האדם, והן צריכות לנשור כדי שאפשר יהיה להכניס שכל חדש, שכל של אמת גבוהה יותר. רבי נחמן לא התכוון לזרוק את כל השכל לחלוטין באופן שיהפוך את האדם לטיפש, אלא לזרוק רק את השכל העצמאי והמצומצם שיש לאדם, זה שמגביל אותו מלהגיע לתובנה עמוקה יותר.
כיצד ניתן לדעת אם מורה רוחני באמת הגיע להארה?
לפי אליעד כהן, אדם שלא הגיע לסוף הדרך הרוחנית, אינו יכול באמת לדעת אם מורה אחר הגיע לשם או לא. הוא יכול לשער השערות בלבד, אך לעולם לא לדעת בוודאות. אליעד מציג שלוש אפשרויות: או שהתהליך הרוחני תלוי לחלוטין באדם עצמו, או שהוא תלוי במורה בלבד, או שהוא שילוב של שניהם. אליעד מציין שהרבה אנשים בטוחים שהארתם תלויה במורה מסוים, וזה לא תמיד מדויק. לפעמים האדם משקר לעצמו בכך שהוא מאמין לחלוטין שאינו יכול להגיע לבד, ומנגד, לפעמים האדם משקר לעצמו כשהוא חושב שהוא יכול לעשות זאת לבדו ללא שום סיוע.
האם ההגעה להארה מחייבת עזרה מבחוץ או שאפשר לעשות זאת לבד?
אליעד כהן מדגיש כי בסופו של דבר, האדם צריך לקחת אחריות מלאה על עצמו ועל ההגעה שלו לאותה הארה מוחלטת. הוא מציג מצב היפותטי בו האדם מחויב באופן מוחלט למצוא את התשובה בעצמו ולא מוכן להסתמך על אף אדם אחר או אף אלוהים. לפי אליעד, אם אדם יתחייב לחיפוש העצמי הזה באופן מוחלט ובלתי מתפשר, הוא יגיע לתכלית המבוקשת. מצד שני, הוא מדגיש שאם לאדם יש ספקות או חוסר ביטחון לגבי היכולת שלו לעשות את הדרך לבד, עליו להשתמש בכל האמצעים הזמינים לו, כולל ספרים, מורים ומפגשים, ולהתחייב לתהליך באופן מלא.
האם כדאי ללמוד מספרי חוכמה של אחרים כמו אפלטון ואריסטו?
אליעד כהן מסביר שאין מניעה ללמוד ספרים של פילוסופים כמו אפלטון או אריסטו, אם האדם מרגיש שיש בהם חוכמה או תועלת. הוא טוען שאם יש סיכוי, אפילו קטן, שיש בספרים אלו משהו שיכול לעזור לו להגיע לתכלית, כדאי לו להקדיש זמן ואנרגיה ללמוד מהם. יחד עם זאת, הוא מזהיר מפני קריאה סתמית או סלקטיבית, ומציע להתייחס ברצינות לחוכמה שנמצאת בספרים אלו, ולבדוק אותה באופן עמוק ואמיתי.
כיצד להפסיק את החיפוש הרוחני ולהגיע לסוף הדרך?
לפי אליעד כהן, אם האדם אכן נחוש בדעתו להגיע לסוף הדרך, עליו להחליט באופן מוחלט להפסיק את החיפוש ולהגיע לתשובה באופן חד משמעי. אם אדם מתמיד בחיפוש ומעכב את ההגעה לתכלית, זה משום שהוא בעצם עדיין נהנה מהחיפוש עצמו או מפחד לסיים אותו. כאשר אדם יהיה מוכן לוותר לחלוטין על חוויית החיפוש ויקדיש את כל משאביו למציאת התשובה, אז הוא יגיע לסוף הדרך ולהארה שהוא מחפש.
אליעד כהן מסביר שיש אנשים הטוענים כי הם יכולים להגיע להארה רוחנית ללא עזרת מורה, אך לטענתו הדבר אינו נכון באופן מוחלט. אליעד מתאר מצב שבו אדם מבקש "קח אותי לשם", כלומר, למקום של הארה או שלמות, ובעצם כך מעביר את האחריות מהמקום שבו הוא נמצא אל המורה. אליעד אומר שמצד אחד יש היגיון שאדם ירצה לקבל עזרה, אך מצד שני, האחריות בסופו של דבר חייבת להיות שלו בלבד. הוא ממחיש זאת באמצעות דוגמה של אדם שמעדיף לקבל מים מוכנים לביתו במקום ללכת לבאר בעצמו. כך גם ברוחניות, ישנם אנשים שנמנעים מלהגיע למפגשים בטענה שהם רוצים לחקור לבד, אך עדיין מעדיפים לצרוך מוצרים מוכנים בחיים, כגון לחם או חשמל.
האם יש יתרון להשתתפות במפגשים עם אליעד כהן?
לפי אליעד כהן, בהחלט יש יתרון להשתתפות במפגשים הרוחניים, משום שבמפגשים אלו מתרחשת התבוננות מעמיקה שאין באפשרות האדם לבצע בביתו לבד. הוא טוען שבבית קיימת נטייה להישאר באותה התבוננות מוכרת ונוחה, בעוד שבמפגשים ניתן להגיע לתובנות חדשות ולמקומות עמוקים יותר בתוך התודעה. הוא מסביר שלמרות שבסוף הדרך הרוחנית האדם יצטרך לבדוק הכל בעצמו ללא תלות במורה או במקור חיצוני אחר, הרי שעד לאותו שלב מתקדם, נדרשת השתתפות פעילה ומעורבות בתהליך לימוד מודרך כדי להעמיק ולהגיע לאותו מקום של הבנה עצמית מוחלטת.
למה צריך "לזרוק את השכל" לפי רבי נחמן מברסלב?
אליעד כהן מביא את ההסבר של רבי נחמן מברסלב לגבי הצורך "לזרוק את השכל". רבי נחמן טען שכדי להתקרב באמת לצדיק ולהגיע למקום רוחני גבוה, יש להיפטר מכל שכל עצמאי שיש לאדם. אליעד מתאר דוגמה בה אדם חולם שנופלות לו השיניים, רבי נחמן מפרש לו שהכוונה היא לזריקת החוכמה העצמית שלו. כלומר, השיניים שנופלות מייצגות את השכל או החוכמה של האדם, והן צריכות לנשור כדי שאפשר יהיה להכניס שכל חדש, שכל של אמת גבוהה יותר. רבי נחמן לא התכוון לזרוק את כל השכל לחלוטין באופן שיהפוך את האדם לטיפש, אלא לזרוק רק את השכל העצמאי והמצומצם שיש לאדם, זה שמגביל אותו מלהגיע לתובנה עמוקה יותר.
כיצד ניתן לדעת אם מורה רוחני באמת הגיע להארה?
לפי אליעד כהן, אדם שלא הגיע לסוף הדרך הרוחנית, אינו יכול באמת לדעת אם מורה אחר הגיע לשם או לא. הוא יכול לשער השערות בלבד, אך לעולם לא לדעת בוודאות. אליעד מציג שלוש אפשרויות: או שהתהליך הרוחני תלוי לחלוטין באדם עצמו, או שהוא תלוי במורה בלבד, או שהוא שילוב של שניהם. אליעד מציין שהרבה אנשים בטוחים שהארתם תלויה במורה מסוים, וזה לא תמיד מדויק. לפעמים האדם משקר לעצמו בכך שהוא מאמין לחלוטין שאינו יכול להגיע לבד, ומנגד, לפעמים האדם משקר לעצמו כשהוא חושב שהוא יכול לעשות זאת לבדו ללא שום סיוע.
האם ההגעה להארה מחייבת עזרה מבחוץ או שאפשר לעשות זאת לבד?
אליעד כהן מדגיש כי בסופו של דבר, האדם צריך לקחת אחריות מלאה על עצמו ועל ההגעה שלו לאותה הארה מוחלטת. הוא מציג מצב היפותטי בו האדם מחויב באופן מוחלט למצוא את התשובה בעצמו ולא מוכן להסתמך על אף אדם אחר או אף אלוהים. לפי אליעד, אם אדם יתחייב לחיפוש העצמי הזה באופן מוחלט ובלתי מתפשר, הוא יגיע לתכלית המבוקשת. מצד שני, הוא מדגיש שאם לאדם יש ספקות או חוסר ביטחון לגבי היכולת שלו לעשות את הדרך לבד, עליו להשתמש בכל האמצעים הזמינים לו, כולל ספרים, מורים ומפגשים, ולהתחייב לתהליך באופן מלא.
האם כדאי ללמוד מספרי חוכמה של אחרים כמו אפלטון ואריסטו?
אליעד כהן מסביר שאין מניעה ללמוד ספרים של פילוסופים כמו אפלטון או אריסטו, אם האדם מרגיש שיש בהם חוכמה או תועלת. הוא טוען שאם יש סיכוי, אפילו קטן, שיש בספרים אלו משהו שיכול לעזור לו להגיע לתכלית, כדאי לו להקדיש זמן ואנרגיה ללמוד מהם. יחד עם זאת, הוא מזהיר מפני קריאה סתמית או סלקטיבית, ומציע להתייחס ברצינות לחוכמה שנמצאת בספרים אלו, ולבדוק אותה באופן עמוק ואמיתי.
כיצד להפסיק את החיפוש הרוחני ולהגיע לסוף הדרך?
לפי אליעד כהן, אם האדם אכן נחוש בדעתו להגיע לסוף הדרך, עליו להחליט באופן מוחלט להפסיק את החיפוש ולהגיע לתשובה באופן חד משמעי. אם אדם מתמיד בחיפוש ומעכב את ההגעה לתכלית, זה משום שהוא בעצם עדיין נהנה מהחיפוש עצמו או מפחד לסיים אותו. כאשר אדם יהיה מוכן לוותר לחלוטין על חוויית החיפוש ויקדיש את כל משאביו למציאת התשובה, אז הוא יגיע לסוף הדרך ולהארה שהוא מחפש.
- האם חייבים מורה רוחני להארה?
- רבי נחמן מברסלב וזריקת השכל
- חשיבות מפגשים רוחניים עם אליעד כהן
- לימוד עצמי או לימוד מודרך להארה?
- למה לקרוא את אפלטון ואריסטו?
- איך להגיע לסוף הדרך הרוחנית?
- לקיחת אחריות בתהליך הרוחני